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DE4219626A1 - Incorporating therapeutic gene via vector into body cells - in=vivo or in vitro, for subsequent expression and secretion of active protein, partic. for treating degenerative diseases of spine and nerves - Google Patents

Incorporating therapeutic gene via vector into body cells - in=vivo or in vitro, for subsequent expression and secretion of active protein, partic. for treating degenerative diseases of spine and nerves

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DE4219626A1
DE4219626A1DE19924219626DE4219626ADE4219626A1DE 4219626 A1DE4219626 A1DE 4219626A1DE 19924219626DE19924219626DE 19924219626DE 4219626 ADE4219626 ADE 4219626ADE 4219626 A1DE4219626 A1DE 4219626A1
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Peter Wehling
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Abstract

Method comprises incorporation of a therapeutic gene, by means of vectors, into body cells with subsequent expression, by the genetically modified cells, of therapeutic protein (I) and secretion of (I) into the extracellular environment. Pref. cells are nerve cells, immune competent cells, mesenchymal and ectodermal cells, esp. peripheral nerve cells, macrophages, lymphocytes, fibroblasts and chondrocytes. Pref. (I) have antiinflammatory, analgesic, regenerative, immunostimulating, hypotensive, anti-degenerative or antiarthrotic activities. The vector is pref. a retro-, adeno-, adeno-associated or herpes-virus, or a liposome, and may be injected directly, in vivo. Alternatively cells are removed, those cells capable of division selected and the gene introduced in vitro. The modified cells are returned to the donor. In this case the transfected cells may be indentified by co-transfection with a marker. Pref. IL-1 antagonists are IL-1 receptor antagonist and IL-1 receptor. USE/ADVANTAGE - The method is esp. used to express cytokines (or their inhibitors); opiates; prostaglandins (sic) and their inhibitors; esp. inhibitors of interleukin-1. Esp. is is used to treat degenerative diseases of the spinal column and nerves. Gene transfer should elminate the need for large, and frequent, injections of exogenous proteins which have only short half lives in tissue.

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Translated fromGerman
1. Einleitung1 Introduction

Degenerative Erkrankungen des Bewegungsappa­rates insbesondere der Wirbelsäule stellen den häufigsten Erkrankungstyp des älteren Menschen dar. Nach Untersuchungen des "National Center for Health Statistics" leiden annähernd 500 von 1000 Personen über 65 Jahren an degenerativen Erkran­kungen. Die Zahlen dürften für die Bundesrepublik ähnlich hoch liegen.Degenerative diseases of the musculoskeletal systemcouncils especially the spine represent themost common type of disease in the elderlyAccording to investigations by the "National Center forHealth Statistics "affects approximately 500 out of 1000People over 65 years of age with degenerative diseasekungen. The numbers are likely for the Federal Republicare similarly high.

Bandscheibe und Wirbelsäulengelenke sind Orga­ne, die mit Medikamenten schwierig zu erreichen sind. Intravenöse und orale Verabreichungen von Medikamenten mit potentiell analgetischer und ar­throsehemmender Wirkung erreichen nur bedingt den Bandscheibenraum bzw. den Innenraum ar­throtisch veränderter kleinen Wirbelgelenke, da die entsprechenden Strukturen verminderten Anschluß an das vaskuläre System haben. Vermindert wer­den die Gewebespiegel therapeutischer Substan­zen in der Bandscheibe und den kleinen Wirbelge­lenke außerdem durch die passive Diffusion von den Kapillaren in die Bandscheibe bzw. den Gelen­kinnenraum. Dabei gilt, daß je größer das verab­reichte Molekül ist, um so niedriger die Diffusion in diese Zielgebiete ist. Der Zugang von großen thera­peutisch wirksamen Molekülen (z. B. Proteinen) in diese Areale ist damit wesentlich erschwert.The intervertebral disc and spinal joints are orgne that difficult to achieve with medicationare. Intravenous and oral administrations ofDrugs with potentially analgesic and arAchieve throses only limitedthe intervertebral disc space or the interior arthrotically modified small vertebral joints, because thecorresponding structures reduced connectionto the vascular system. Diminishes whothe tissue level of therapeutic substancezen in the intervertebral disc and the small vertebraealso steer through the passive diffusion ofthe capillaries in the intervertebral disc or the gelsinterior. It applies that the larger therich molecule is, the lower the diffusion inthis is target areas. The access of great therapeutically active molecules (e.g. proteins) inthese areas are therefore considerably more difficult.

Obwohl intraartikuläre und intradiskale Injektionen einen direkten Zugang von Medikamenten ermögli­chen und damit die genannten Probleme umgehen, haben therapeutisch interessante Substanzen (z. B. IL-1 Antagonisten) eine kurze Halbwertzeit im Ge­webe. Wegen der Chronizität sind viele Injektionen erforderlich. Wiederholte Injektionen bergen das Risiko der bakteriellen Infektion.Although intra-articular and intradiscal injectionsdirect access to medicationand thus deal with the problems mentioned,have therapeutically interesting substances (e.g.IL-1 antagonists) have a short half-life in Geweave. Because of the chronicity there are many injectionsrequired. Repeated injections hide thatRisk of bacterial infection.

Bisher ist es daher üblich, systemisch mit hohen Gewebespiegeln zu therapieren, um so eine effekti­ ve therapeutische Dosis in der Zielstruktur (Band­scheibe u. Wirbelgelenke) zu erlangen. Allgemeine Nebenwirkungen werden damit begünstigt.So far, it has therefore been common to use systemic highTo treat tissue levels in order to be effective ve therapeutic dose in the target structure (volumedisk u. Vertebral joints). GeneralThis favors side effects.

Das gleiche gilt auch für die Therapie von Nerven­erkrankungen. Bedingt durch die Ausbildung der Bluthirnschranke sind Anwendungen großer therap. Proteine sehr erschwert.The same applies to the therapy of nervesdiseases. Due to the training ofBlood brain barrier are applications of great therap.Proteins very difficult.

2. Gentherapie bei Wirbelsäulenerkrankungen2. Gene therapy for spinal disorders

Das grundlegende therapeutische Konzept des mo­lekularbiologischen Ansatzes des Patentes liegt darin, den Gencode der Chondrozyten, Fibrobla­sten und Nervenzellen der Wirbelsäule so zu verän­dern, daß diese Zellen Proteine mit therapeutischen Eigenschaften synthetisieren (Beispiel Wirbelgelen­keAbb. 1). Im Falle der Expression der Gene syn­thetisieren und sezernieren Chondrozyten, Neuro­ne und Fibroblasten antiinflammatorische und anal­getische Moleküle in den Bandscheibenraum oder in den Gelenkinnenraum.The basic therapeutic concept of the molecular biological approach of the patent is to change the gene code of the chondrocytes, fibroblasts and nerve cells of the spine so that these cells synthesize proteins with therapeutic properties (example vertebral gels keFig. 1). If the genes are expressed, chondrocytes, neurons and fibroblasts synthesize and secrete anti-inflammatory and analgesic molecules into the intervertebral disc space or into the interior of the joint.

Durch diesen Zugang kann das Repertoire der z.Z. therapeutisch genutzten relativ kleinen Moleküle auf neue größere Proteine ausgeweitet werden. Dies wäre von Vorteil, da einige Proteine (z. B. Hemm­stoffe der Zytokine) Eigenschaften aufweisen, die sie für die o.g. Erkrankungen favorisieren. Wegen ihrer Größe, schlechten Penetration in die bradytro­phen Gewebe und wegen ihrer physiologischen In­stabilität wurden bisher solche Substanzen auf ih­ren praktischen therapeutischen Nutzen nur wenig untersucht.Through this access, the repertoire of the currentlyrelatively small molecules used for therapeutic purposesnew larger proteins are being expanded. Thiswould be advantageous because some proteins (e.g. inhibitorsubstances of the cytokines) have properties thatthem for the above Favor diseases. Because oftheir size, poor penetration into the bradytrophen tissue and because of their physiological inSo far such substances have been found on ihlittle practical therapeutic benefitexamined.

Der jetzige wissenschaftliche Stand in der Diskus­sion der biochemischen Verursachung degenerati­ver Erkrankungen des Bewegungsapparates läßt den Schluß zu, daß Interleukin-1 (IL-1) der ent­scheidende Mediator der pathologischen Verände­rungen ist (3, 10). IL-1 ruft synoviale Entzündung, Knorpelverlust und Knochenresorption hervor (2, 5, 6, 7). In tierexperimentellen Untersuchungen konnte gezeigt werden, daß Antikörper gegen IL-1 den Ausprägungsgrad der experimentellen Arthritis we­sentlich abschwächen (10). Auch erste klinische Untersuchungen zur Behandlung der Arthrose mit IL-1 Rezeptorantagonisten (IRAP) erscheinen viel­versprechend (1, 4). Im Zusammenhang degenera­tiver Wirbelsäulenerkrankungen ist das Zusammen­spiel der Interleukine mit dem peripheren Nervensy­stem von besonderem Interesse (9).The current state of science in the discussion of biochemical causation degenerativer diseases of the musculoskeletal systemconcluded that interleukin-1 (IL-1) der entoutgoing mediator of pathological changesis (3, 10). IL-1 causes synovial inflammation,Cartilage loss and bone resorption (2, 5,6, 7). In animal experiments,are shown that antibodies against IL-1 denDegree of expression of experimental arthritis weweaken considerably (10). Also first clinicalStudies on the treatment of arthrosis with IL-1 receptor antagonists (IRAP) appear a lotpromising (1, 4). In the context of degenerative diseases of the spine is togetherInterleukins play with the peripheral nerve systemstem of special interest (9).

Mit Blick auf diesen Hintergrund wird vom Erfinder vorgeschlagen, ein Gentransfersystem bei degene­rativen Wirbelsäulenerkrankungen und degenerati­ven Nervenerkrankungen einzuführen,das insbe­sondere die Wirkungen von IL-1 mit einem neuarti­gen Gentransfersystem anatagonisiert. Dabei konnte entweder das Gen für IRAP oder für einen IL-1 Rezeptor in Fibroblasten, Chondrozyten und Neuronen codiert werden. Mit diesem gentechni­schen Transfersystem lassen sich aber auch zu­sätzliche oder alternative Gene für andere thera­peutische Proteine in die Wirbelgelenke, Nerven oder in den Bandscheibenraum einbringen.With this in mind, the inventorproposed a gene transfer system at degeneratative spinal diseases and degeneratito introduce venous nerve disorders, especiallyespecially the effects of IL-1 with a novelanatagonized gene transfer system. Herecould either be the gene for IRAP or for oneIL-1 receptor in fibroblasts, chondrocytes andNeurons are encoded. With this gentechniHowever, transfer systems can also be usedadditional or alternative genes for other therapeutic proteins in the vertebral joints, nervesor insert into the intervertebral disc space.

3. Strategien des Gentransfers3. Strategies of gene transfer

2 verschiedene Systeme werden vom Erfinder vor­geschlagen(Abb. 2).The inventor proposed 2 different systems (Fig. 2).

Der direkte Zugang wird durch Injektion eines Vektors in die kleinen Wirbelgelenke, in die Band­scheibe oder in den peripheren Nerven möglich, der Fibroblasten, Chondrozyten und Nervenzellen in situ überträgt (linke SeiteAbb. 2).Direct access is possible by injecting a vector into the small vertebral joints, into the intervertebral disc or into the peripheral nerves, which transmit fibroblasts, chondrocytes and nerve cells in situ (left sideFig. 2).

Beim indirekten Zugang wird Bandscheibengewe­be, Fibroblasten und Chondrozyten der kleinen Wir­belgelenke oder Nerv entnommen, diese Zellen in vitro verändert und in das Entnahmegebiet retrans­plantiert (rechte SeiteAbb. 2).With indirect access, intervertebral disc tissue, fibroblasts and chondrocytes are removed from the small vertebral joints or nerve, these cells are changed in vitro and retransplanted into the removal area (right sideFig. 2).

Mit Hinblick auf die Entwicklung in der Endoskopie erscheint der indirekte Zugang für einen chirur­gisch klinischen Einsatz besonders elegant, wäh­rend der direkte Zugang technisch einfacher durch­zuführen ist und eine allgemeine klinische Anwen­ dung damit erleichtert wird.With regard to the development in endoscopyindirect access for a surgeon appearsclinically particularly elegant, wuhrend the direct access technically easieris a general clinical application This will make it easier.

Der direkte Zugang wird aber durch die Unfähigkeit des retroviralen Vektors erschwert, ruhende Zellen in situ zu infizieren, da Retroviren Zellteilung zur In­fektion benötigen. Allerdings kann die Zellteilung durch Entzündung, Verletzung oder partielle Gewe­beentnahme selbst angeregt werden. Andere Vek­toren (z. B. Adenoviren, Adeno-assoziierte Viren oder Herpesviren) infizieren auch nicht teilende Zel­len, so daß diese Vektoren die vorgenannten Pro­bleme umgehen könnten.However, direct access is due to inabilityof the retroviral vector complicates resting cellsto be infected in situ, since retroviruses cell division to Inneed a fitting. However, cell division candue to inflammation, injury or partial tissuebe stimulated yourself. Other Vekgates (e.g. adenoviruses, adeno-associated virusesor herpes viruses) also infect non-dividing cellslen, so that these vectors the aforementioned Procould handle bleme.

Beim jetzigen Stand der Entwicklung ist zu erwar­ten, daß der indirekte Zugang als effektiver anzuse­hen ist, da die Kotransduktion eines selektiven Mar­kers eine Identifikation teilender Zellen ermöglicht.At the current stage of development is to be expectedthat indirect access should be viewed as more effectivehen, since the co-transduction of a selective Markers enables identification of dividing cells.

4. Experimente4. Experiments

Nach Entnahme der Fibroblasten, Chondrozyten und Nerven aus den kleinen Wirbelgelenken, der Band­scheibe und dem Nervenkanal im Tierexperiment wurden die angelegten Zellkulturen mit einem Re­trovirus infiziert (BAG-Virus oder MFGLac-Z Virus) der Marker Gene für B-Galactosidase (lac Z) enthält und gegenüber dem Neomycin Analog (G 418 neo+) resistent ist.After removal of the fibroblasts, chondrocytes andNerves from the small vertebral joints, the banddisc and the nerve canal in animal experimentsthe created cell cultures with a Retrovirus infected (BAG virus or MFGLac-Z virus)the marker contains genes for B-galactosidase (lac Z)and compared to the neomycin analog (G 418neo +) is resistant.

Diese neo-selektierten Zellen (Menge 106) wurden in den ursprünglichen Gewebebereich (Bandschei­be, kleine Wirbelgelenke und Nerv) retransplan­tiert, um die Persistenz und Expression dieser Ge­ ne in ihrer natürlichen Umgebung in vivo zu unter­suchen.These neo-selected cells (amount 106 ) were retransplanted into the original tissue area (intervertebral disc, small vertebral joints and nerve) in order to investigate the persistence and expression of these genes in their natural environment in vivo.

12 Wochen nach Transplantation (s.Abb. 3 Histolo­gie) konnte ein Überleben dieser gentechnisch ver­änderten Zellen in ihrer natürlichen Umgebung be­obachtet werden, erkennbar an der dunkelblauen Färbung der Zellen. Es zeigte sich außerdem eine regelrechte Kolonisation. Aus dem dann wieder ent­nommenen Gewebe konnten diese veränderten Zellen in vitro erneut untersucht werden. Eine Ab­stoßungsreaktion zeigte sich nicht. Die Experimente zeigen eindeutig, daß ein Marker-Gen in diese Zel­len eingebracht werden kann, das sich in situ expri­mieren kann.12 weeks after transplantation (seeFig. 3 histology), the survival of these genetically modified cells in their natural environment could be observed, recognizable by the dark blue color of the cells. There was also a real colonization. These modified cells could be examined again in vitro from the tissue then removed. There was no rejection reaction. The experiments clearly show that a marker gene can be introduced into these cells that can be expressed in situ.

Außerdem gelang es bei Fibroblasten, Chondrozyten und Neuronen den Gen-Code für einen Interleukin-1 Rezeptorantagonisten in einen Retrovirus zu in­korporieren. Die Zellen, die mit diesem Virus infi­ziert wurden, waren in der Lage, Interleukin-1 Re­zeptor Antagonisten zu produzieren.In addition, fibroblasts and chondrocytes were successfuland neurons the gene code for an interleukin1 receptor antagonists into a retroviruscorporation. The cells that infi with this viruswere able to interleukin-1 Reto produce zeptor antagonists.

5. Klinische Perspektive5. Clinical perspective

Durch die gentechnisch mögliche Veränderung der Eigenschaften der Fibroblasten, Nervenzellen und Chondrozyten ergibt sich eine neuartige Strategie in der Behandlung schmerzhafter degenerativer Er­krankungen der Bandscheibe (Abb. 5), des Nerven (Abb. 4) und der kleinen Wirbelgelenke (Abb. 5).The genetically engineered changes in the properties of the fibroblasts, nerve cells and chondrocytes result in a new strategy in the treatment of painful degenerative diseases of the intervertebral disc (Fig. 5), the nerve (Fig. 4) and the small vertebral joints (Fig. 5).

Beim jetzigen Stand müssen die beschriebenen Verfahren verfeinert, ausgeweitet und auf ihre Si­cherheit in größeren Serien untersucht werden.At the current status the describedProcess refined, expanded and based on your Sisafety in larger series.

Besonders interessant erscheint therapeutisch die Möglichkeit, Gene mit antagonisierender Wirkung von IL-1 zu transduzieren.Therapeutically, this seems particularly interestingPossibility of genes with antagonizing effectsto transduce from IL-1.

Die o.g. gentechnologischen Verfahren in Verbin­dung mit Transplantationstechniken aus der Endo­skopie (z. B. transarthroskopische Synovektomie und Diskektomie) werden einen innovativen Schub in der Behandlung dieser Erkrankungen erwarten lassen.The above genetic engineering processes in Verbinwith transplantation techniques from Endoscopia (e.g. transarthroscopic synovectomyand discectomy) will be an innovative boostexpect in the treatment of these diseasesto let.

Da es sich bei dem Patentgegenstand prinzipiell um eine somatische Gentherapie handelt, ist ein Ver­stoß gegen ethische Normen nicht gegeben.Since the subject matter of the patent is in principlesomatic gene therapy is a verdoes not violate ethical norms. 

Abb. 1 Das grundlegende therapeutische Konzept des molekularbiologischen Ansatzes liegt darin, den Gencode der Chondrozyten und der Fibroblasten der kleinen Wirbelgelenke und der Bandscheibe so zu verändern, daß diese Zellen Proteine mit therapeutischen Eigenschaften synthetisieren. Im Falle der Expression der Gene synthetisieren und sezernieren Chondrozyten und Fi­broblasten (wie hier dargestellt) antiinflammatorische und analgetische Mole­küle in den Gelenkinnenraum.Fig. 1 The basic therapeutic concept of the molecular biological approach is to change the gene code of the chondrocytes and the fibroblasts of the small vertebral joints and the intervertebral disc so that these cells synthesize proteins with therapeutic properties. If the genes are expressed, chondrocytes and fi broblasts (as shown here) synthesize and secrete anti-inflammatory and analgesic molecules into the interior of the joint.

Abb. 2 direkter und indirekter Zugang am Beispiel der kleinen Wirbelgelenke.Fig. 2 direct and indirect access using the example of the small vertebral joints.

Der direkte Zugang wird durch Injektion eines Vektors in die kleinen Wirbelgelenke, in die Bandscheibe oder in den peripheren Nerven möglich, der Fibroblasten, Chondrozyten und Nervenzellen in situ überträgt (linke SeiteAbb. 2).Direct access is possible by injecting a vector into the small vertebral joints, into the intervertebral disc or into the peripheral nerves, which transmits fibroblasts, chondrocytes and nerve cells in situ (left sideFig. 2).

Beim indirekten Zugang wird Bandscheibengewebe, Fibroblasten und Chondrozyten der kleinen Wirbelgelenke oder Nerv entnommen, diese Zellen in vitro verändert und in das Entnahmegebiet retransplantiert (rechte SeiteAbb. 2).With indirect access, intervertebral disc tissue, fibroblasts and chondrocytes are removed from the small vertebral joints or nerve, these cells are changed in vitro and retransplanted into the removal area (right sideFig. 2).

Abb. 3 (Histologie): Histologische Darstellung von Fibroblasten der Bandscheibe des Kaninchen nach Transplantation gentechnisch veränderter Zellen. Die dunkel gefärb­ten Gewebeanteile entsprechen Fibroblasten, die zuvor außerhalb des Kniegelenkes gentechnisch verändert und retransplantiert wurden.Fig. 3 (histology): histological representation of fibroblasts of the rabbit intervertebral disc after transplantation of genetically modified cells. The dark-colored parts of the tissue correspond to fibroblasts that had previously been genetically modified and retransplanted outside the knee joint.

12 Wochen nach Transplantation (s.Abb. 3 Histologie) konnte ein Überleben dieser gentechnisch veränderten Zellen in ihrer natürlichen Umgebung beobachtet werden, erkennbar an der dunkelblauen Färbung der Zellen. Es zeigte sich außerdem eine re­gelrechte Kolonisation. Aus dem dann wieder entnommenen Gewebe konnten diese veränderten Zellen in vitro erneut untersucht werden. Eine Abstoßungsreaktion zeigte sich nicht. Die Experimente zeigen eindeutig, daß ein Marker-Gen in diese Zellen ein­gebracht werden kann, das sich in situ exprimieren kann.A survival of these genetically modified cells in their natural environment could be observed 12 weeks after the transplantation (seeFig. 3 histology), recognizable by the dark blue color of the cells. There was also regular colonization. These modified cells could be examined again in vitro from the tissue then removed. There was no rejection reaction. The experiments clearly show that a marker gene can be introduced into these cells that can be expressed in situ.

Abb. 4 Nerv: Anwendung der Erfindung bei Erkrankungen des Nerven. Therapeutische Gene werden in Makrophagen oder in Fibroblasten eingebracht, die dann therapeutische Proteine exprimieren.Fig. 4 Nerve: application of the invention to diseases of the nerve. Therapeutic genes are introduced into macrophages or into fibroblasts, which then express therapeutic proteins.

Abb. 5 Wirbelsäule: Bildliche Darstellung der Anwendung der Erfin­dung, Möglichkeiten des Gentransfers an der Wirbelsäule (s. Text).Fig. 5 Spine: Pictorial representation of the application of the invention, possibilities of gene transfer to the spine (see text).

Literaturverzeichnis GentherapieBibliography of gene therapy

1. Carter DB et al. (1990)
Purification, cloning, expression and biological characterization of an interleukin-1 receptor antagonist protein. Nature 344, 633-638
2. Dingle JT, Saklatvala J, Hembry R, Tyler J, Fell HB, Jubb R (1979)
A cartilage catabolic factor from synovium. Biochem. J. 184, 177-180
3. Firestein GS, Alvaro-Garcis JM, Maki R (1990)
Quantitative analysis of cytokine gene expression in rheumatoid arthritis. J. Immunol. 144, 3347-3353
4. Hannum CH et al (1990)
Interleukin-1 receptor antagonist activity of a human interleukin-1 inhibitor. Nature 343, 336-340
5. Hubbard JR, Steinberg JJ, Bednar MS, Sledge CB (1988)
Effect of purified human interleukin-1 on cartilage degradation. J. Orthop. Res. 6, 180-187
6. Pettipher ER, Higgs GA, Henderson B (1986)
Interleukin-1 induces leukocyte infiltration and cartilage proteoglycan degradation in the synovial joint. Proc. Natl. Acad. Sci. USA 83, 8749-8753
7. Stashenko P, Dewhirst FE, Peros WJ, Kent RL, Ago JM (1987)
Synergistic interactions between interleukin-1, tumor necrosis factor, and lymphotoxin in bone resorption. J. Immunol. 138, 1464-1468
8. Van den Berg WB, Van de Loo FAJ, Otterness I, Arntz O, Jooster LAB (1991)
In vivo evidence for a key role of IL-1 in cartilage destruction in experimental arthritis. In Drugs in Inflammation. M. J. Parnham et al., eds. (Birkhauser Verlag, Basel, Schweiz) 159-164
9. Wehling P, Bandara G, Evans CH (1989)
Synovial cytokines impair the function of the sciatic nerve in rats: a possible element in the pathophysiology of radicular syndromes. Neuro Ortop. 7, 55-59
10. Wood DD, Ihrie EJ, Hamerman D (1985)
Release of Interleukin-1 from human synovial tissue in vitro. Arthritis Rheum. 28, 853-862
1. Carter DB et al. (1990)
Purification, cloning, expression and biological characterization of an interleukin-1 receptor antagonist protein. Nature 344, 633-638
2.Dingle JT, Saklatvala J, Hembry R, Tyler J, Fell HB, Jubb R (1979)
A cartilage catabolic factor from synovium. Biochem. J. 184, 177-180
3. Firestein GS, Alvaro-Garcis JM, Maki R (1990)
Quantitative analysis of cytokine gene expression in rheumatoid arthritis. J. Immunol. 144, 3347-3353
4. Hannum CH et al (1990)
Interleukin-1 receptor antagonist activity of a human interleukin-1 inhibitor. Nature 343, 336-340
5. Hubbard JR, Steinberg JJ, Bednar MS, Sledge CB (1988)
Effect of purified human interleukin-1 on cartilage degradation. J. Orthop. Res. 6, 180-187
6. Pettipher ER, Higgs GA, Henderson B (1986)
Interleukin-1 induces leukocyte infiltration and cartilage proteoglycan degradation in the synovial joint. Proc. Natl. Acad. Sci. USA 83, 8749-8753
7.Stashenko P, Dewhirst FE, Peros WJ, Kent RL, Ago JM (1987)
Synergistic interactions between interleukin-1, tumor necrosis factor, and lymphotoxin in bone absorption. J. Immunol. 138, 1464-1468
8. Van den Berg WB, Van de Loo FAJ, Otterness I, Arntz O, Jooster LAB (1991)
In vivo evidence for a key role of IL-1 in cartilage destruction in experimental arthritis. In drugs in inflammation. MJ Parnham et al., Eds. (Birkhauser Verlag, Basel, Switzerland) 159-164
9. Wehling P, Bandara G, Evans CH (1989)
Synovial cytokines impair the function of the sciatic nerve in rats: a possible element in the pathophysiology of radicular syndromes. Neuro Ortop. 7, 55-59
10. Wood DD, Ihrie EJ, Hamerman D (1985)
Release of Interleukin-1 from human synovial tissue in vitro. Arthritis rheum. 28, 853-862

Claims (10)

Translated fromGerman
1. Methode eines Gentransfersystems zur Einschleusung therapeutischer Gene mit­tels Vektoren in Körperzellen und anschließender davon abhängiger Expression thera­peutischer Proteine und Sekretion dieser therapeutischen Proteine in den extrazellulä­ren Bereich durch die gentechnisch veränderten Körperzellen.1. Method of a gene transfer system for the introduction of therapeutic genes withtels vectors in body cells and subsequent expression thera dependentpeutischen proteins and secretion of these therapeutic proteins in the extracellulararea through the genetically modified body cells.2. Methode nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnete daß die Körperzellen Nerven­zellen, immunkompetente Zellen, mesenchymale oder ektodermale Zellen sind.2. Method according to claim 1, characterized in that the body cells have nervescells, immunocompetent cells, mesenchymal or ectodermal cells.3. Methode nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, daß die Körperzellen periphere Nervenzellen, Makrophagen, Lymphozyten, Fibroblasten, Chondrozyten sind.3. Method according to claim 1 or 2, characterized in that the body cellsperipheral nerve cells, macrophages, lymphocytes, fibroblasts, chondrocytesare.4. Methode nach Anspruch 1 bis 3, dadurch gekennzeichnet, daß die exprimierten the­rapeutischen Proteine entzündungshemmende, schmerzstillende, regenerierende, im­munsteigernde, hypotensive, antidegenerative und antiarthrotische Eigenschaften aufweisen.4. The method according to claim 1 to 3, characterized in that the expressed thetherapeutic proteins anti-inflammatory, analgesic, regenerating, inMun-increasing, hypotensive, anti-degenerative and anti-arthrotic propertiesexhibit.5. Methode nach Anspruch 1 bis 4, dadurch gekennzeichnet, daß die exprimierten the­rapeutischen Proteine zur Gruppe der Zytokine, seiner Inhibitoren, zur Gruppe der Opiate, zur Gruppe der Prostaglandine und deren Hemmstoffe gehören.5. The method according to claim 1 to 4, characterized in that the expressed thetherapeutic proteins to the group of cytokines, its inhibitors, to the group ofOpiates belong to the group of prostaglandins and their inhibitors. 6. Methode nach Anspruch 1 bis 5, dadurch gekennzeichnet, daß die exprimierten the­rapeutischen Proteine zur Gruppe der Interleukininhibitoren gehören.6. The method according to claim 1 to 5, characterized in that the expressed thetherapeutic proteins belong to the group of interleukin inhibitors.7. Methode nach Anspruch 1 bis 6, dadurch gekennzeichnet, daß die exprimierten the­rapeutischen Proteine zur Gruppe der Interleukin-1 Inhibitoren gehören.7. The method according to claim 1 to 6, characterized in that the expressed thetherapeutic proteins belong to the group of interleukin-1 inhibitors.8. Methode nach Anspruch 1-7, dadurch gekennzeichnet, daß die Gene durch einen Vektor in vivo direkt in das Zellgebiet eingebracht werden, und das der Vektor zur Gruppe der Retroviren, Adenoviren, Adeno-assoziierte Viren, Herpesviren oder Lipo­somen gehört.8. The method according to claim 1-7, characterized in that the genes by oneVector can be introduced directly into the cell area in vivo, and that the vector forGroup of retroviruses, adenoviruses, adeno-associated viruses, herpes viruses or liposomen heard.9. Methode nach Anspruch 1-8, dadurch gekennzeichnet, daß die zu verändernden Zellen aus dem Körper transplantiert werden, die teilungsfähigen Körperzellen in vitro selektioniert werden, die Gene durch einen Vektor in vitro direkt in die Zellen einge­bracht werden, und daß der Vektor aus der Gruppe der Retroviren, Adenoviren, Ade­no-assoziierte Viren, Herpesviren oder Liposomen gehört , und daß diese gentech­nisch veränderten Zellen in den Körper retransplantiert werden und therapeutische Proteine exprimieren und in den extrazellulären Bereich sezernieren.9. The method according to claim 1-8, characterized in that the to be changedCells are transplanted from the body, the divisible body cells in vitroare selected, the genes are inserted directly into the cells by a vector in vitrobe brought, and that the vector from the group of retroviruses, adenoviruses, adebelongs to no-associated viruses, herpes viruses or liposomes, and that these are genetically engineeredAfrican cells are retransplanted into the body and therapeuticExpress proteins and secrete them into the extracellular area.10. Methode nach Anspruch 1-9, dadurch gekennzeichnet, daß insbesondere degene­rative Erkrankungen der Wirbelsäule und der Nerven Gegenstand der erfundenen Methode sind.10. The method according to claim 1-9, characterized in that in particular degeneraterative diseases of the spine and nerves the subject of the inventedAre method.
DE199242196261992-06-161992-06-16Incorporating therapeutic gene via vector into body cells - in=vivo or in vitro, for subsequent expression and secretion of active protein, partic. for treating degenerative diseases of spine and nervesCeasedDE4219626A1 (en)

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WO2023222565A1 (en)2022-05-162023-11-23Institut National de la Santé et de la Recherche MédicaleMethods for assessing the exhaustion of hematopoietic stems cells induced by chronic inflammation

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US6413511B1 (en)1990-12-202002-07-02University Of Pittsburgh Of The Commonwealth System Of Higher EducationCartilage alterations by administering to joints chondrocytes comprising a heterologous polynucleotide
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WO1995006120A1 (en)*1993-08-251995-03-02Rhone-Poulenc Rorer S.A.Recombinant cells from the monocyte-macrophage cell line for gene therapy
WO1995022611A3 (en)*1994-02-181996-02-08Univ MichiganMethods and compositions for stimulating bone cells
US6774105B1 (en)1994-02-182004-08-10The Regents Of The University Of MichiganMethods of using latent TGF-β binding proteins
US6551618B2 (en)1994-03-152003-04-22University Of BirminghamCompositions and methods for delivery of agents for neuronal regeneration and survival
WO1996034955A1 (en)*1995-05-031996-11-07Warner-Lambert CompanyMethod of treating cartilaginous diseases with genetically modified chondrocytes
EP1932544A1 (en)*1995-06-062008-06-18University Of Pittsburgh Of The Commonwealth System Of Higher EducationGene transfer for treating a connective tissue of a mammalian host
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US7115557B2 (en)1998-09-252006-10-03Sciaticon AbUse of certain drugs for treating nerve root injury
US8057792B2 (en)1998-09-252011-11-15Sciaticon AbUse of an antibody that blocks TNF-alpha activity for treating a nerve disorder mediated by nucleus pulposus
US7723357B2 (en)1998-09-252010-05-25Sciaticon AbThalidomide and thalidomide derivatives for treating spinal disorders mediated by nucleus pulposus
US6649589B1 (en)1998-09-252003-11-18A+ Science Ab (Publ)Use of certain drugs for treating nerve root injury
US7811990B2 (en)1998-09-252010-10-12Sciaticon AbSoluble cytokine receptors TNF-α blocking antibodies for treating spinal disorders mediated by nucleus pulposus
US7906481B2 (en)1998-09-252011-03-15Sciaticon AbSpecific TNF-A inhibitors for treating spinal disorders mediated by nucleous pulposus
US8106098B2 (en)1999-08-092012-01-31The General Hospital CorporationProtein conjugates with a water-soluble biocompatible, biodegradable polymer
EP3492100A1 (en)2001-06-262019-06-05Amgen Inc.Antibodies to opgl
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US7524327B2 (en)2002-01-312009-04-28University Of RochesterLight activated gene transduction using long wavelength ultraviolet light for cell targeted gene delivery
US7704272B2 (en)2002-01-312010-04-27University Of RochesterMethod for introducing an ultraviolet light activated viral vector into the spinal column
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US7928074B2 (en)2002-12-302011-04-19Amgen Inc.Combination therapy with co-stimulatory factors
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WO2008054603A2 (en)2006-10-022008-05-08Amgen Inc.Il-17 receptor a antigen binding proteins
US8323635B2 (en)2007-11-142012-12-04General Regeneratives, Ltd.Methods of using interleukin-1 receptor antagonist as a myeloprotective agent
WO2011046958A1 (en)2009-10-122011-04-21Amgen Inc.Use of il-17 receptor a antigen binding proteins
US9339528B2 (en)2009-10-262016-05-17General Regeneratives, Ltd.Methods for treating epithelium trauma of the intestinal mucosa using interleukin-1 receptor antagonist
WO2013016220A1 (en)2011-07-222013-01-31Amgen Inc.Il-17 receptor a is required for il-17c biology
WO2015191783A2 (en)2014-06-102015-12-17Abbvie Inc.Biomarkers for inflammatory disease and methods of using same
US10041044B2 (en)2016-07-292018-08-07Trustees Of Boston UniversityAge-associated clonal hematopoiesis accelerates cardio-metabolic disease development
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