Movatterモバイル変換


[0]ホーム

URL:


DE10040630A1 - Stent for implantation in the carotid artery - Google Patents

Stent for implantation in the carotid artery

Info

Publication number
DE10040630A1
DE10040630A1DE2000140630DE10040630ADE10040630A1DE 10040630 A1DE10040630 A1DE 10040630A1DE 2000140630DE2000140630DE 2000140630DE 10040630 ADE10040630 ADE 10040630ADE 10040630 A1DE10040630 A1DE 10040630A1
Authority
DE
Germany
Prior art keywords
carotid artery
stent
implantation
area
vascular
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Withdrawn
Application number
DE2000140630
Other languages
German (de)
Inventor
Thomas Hupp
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Individual
Original Assignee
Individual
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by IndividualfiledCriticalIndividual
Priority to DE2000140630priorityCriticalpatent/DE10040630A1/en
Priority to AU2001279207Aprioritypatent/AU2001279207A1/en
Priority to PCT/US2001/024656prioritypatent/WO2002013727A1/en
Priority to US09/930,514prioritypatent/US20020068968A1/en
Priority to PCT/EP2001/009477prioritypatent/WO2002015956A2/en
Priority to AU20543/02Aprioritypatent/AU2054302A/en
Publication of DE10040630A1publicationCriticalpatent/DE10040630A1/en
Withdrawnlegal-statusCriticalCurrent

Links

Classifications

Landscapes

Abstract

The present invention concerns a stent (10, 20) for implantation into the internal carotid artery (4), with a lower end (11, 21) and an upper end (12, 22), wherein the radius decreases from lower end (11, 21) to upper end (12, 22), hereby characterized in that stent (10, 20) has a tectonic structure in the form of angles and curvatures adapted to the course of internal carotid artery (4) and that lower end (11) in the region of the outlet of internal carotid artery (4) is formed as an ovaloid recess is provided in the region of the outlet (3) of the external carotid artery.

Description

Translated fromGerman

Die vorliegende Erfindung betrifft einen Stent zur Implantation in die Halsschlagader nach dem Oberbegriff des Anspruchs 1 bzw. des Anspruchs 2.The present invention relates to a stent for implantation in the carotid artery afterThe preamble of claim 1 and claim 2.

Stents sind Endoprothesen in Form von Gitterstützen, die an Verengungsstellen in Körpergefäße eingesetzt werden, um den ungestörten Blutfluss wieder herzustellen. Sie dienen zur Aufweitung der Verengung, so dass der Innendurchmesser oder das Innenlumen des betroffenen Gefäßes wieder auf die herkömmliche Weite gebracht wird und ferner zur Stabilisierung der Gefäßwand. Die ge­bräuchlichen Stents sind als Röhren oder Hohlzylinder ausgebildet und bestehen aus Metall- oder Kunststoffdrahtgeflechten in den verschiedensten Formen. Man unterscheidet ballonexpandierende Stents, die mittels eines Ballonkatheters in ihre endgültige Form gebracht werden und selbstexpan­dierende Stents aus einem Material mit Memory-Effekt, die bei Erwärmung im Körper selbsttätig in ihre endgültige Form übergehen. Die Einsatzmöglichkeit dieser Stents in den unterschiedlichsten Gefäßen werden durch die verschiedenen Radialdurchmesser, Längen und Flexibilitätseigenschaften bestimmt. Dabei hat sich in der Praxis herausgestellt, dass zur Behandlung einer Verengung (Steno­se) der Halsschlagader (Arteria carotis) die herkömmlichen Stents nur schlecht oder gar nicht zur Implantation in die Halsschlagader geeignet sind. Der Grund hierfür ist die besondere Konfiguration der Halsschlagader.Stents are endoprostheses in the form of lattice supports that are located at constriction points in body vesselsbe used to restore the undisturbed blood flow. They are used for expansionthe constriction, so that the inside diameter or the inside lumen of the affected vessel againis brought to the conventional width and also to stabilize the vessel wall. The geCommon stents are designed as tubes or hollow cylinders and consist of metal orPlastic wire mesh in a variety of shapes. A distinction is made between balloon expandersStents that are brought into their final shape using a balloon catheter and self-expandablestents made of a material with a memory effect that automatically heats up in the bodypass their final form. These stents can be used in a wide variety of waysVessels are characterized by the different radial diameters, lengths and flexibility propertiescertainly. It has been found in practice that to treat a narrowing (stenose) the carotid artery (arteria carotis) the conventional stents poorly or not at allImplantation in the carotid artery are suitable. The reason for this is the special configurationthe carotid artery.

  • 1. Die Halsschlagader weist eine Gefäßaufteilung (sog. Bifurkation) auf, an der sich die eigentliche Halsschlagader (Arteria carotis communis) in eine innere Halsschlagader (Arteria carotis interna) und eine äußere Halsschlagader (Arteria carotis externa) aufteilt. Bei derartigen Bifurkationen wer­den der oder die Gefäßabgänge durch die Wandung des Stents verlegt.1. The carotid artery has a vascular division (so-called bifurcation) on which the actualCarotid artery (common carotid artery) into an internal carotid artery (internal carotid artery)and divides an external carotid artery (external carotid artery). With such bifurcations whowhich the vascular outlet (s) have laid through the wall of the stent.
  • 2. Die Gefäßform entspricht in der Regel nicht einer Röhre mit einem konstanten Innendurchmes­ser, sondern ist anatomiegerecht gesehen konusartig, also sich in eine Richtung kontinuierlich ver­jüngend. Diese Verjüngung ist zwar bei größeren Gefäßen vernachlässigbar, jedoch insbesondere bei der Halsschlagader deutlich ausgeprägt und hinsichtlich der Paßgenauigkeit des Stents von au­ßerordentlicher Bedeutung. Besonders im Anschluß an die Bifurkation der Halsschlagader tritt im weiteren Gefäßverlauf eine deutliche Verringerung des Radius auf. Herkömmliche Stents in Röhren­form zeigen daher eine schlechte Paßform, da sie entweder an einem Ende einen zu geringen oder am anderen Ende einen zu großen Durchmesser aufweisen.2. The shape of the vessel usually does not correspond to a tube with a constant inside diameterser, but is anatomically conical, so it continuously ver in one directionjüngend. This taper is negligible in larger vessels, but in particular pronounced in the carotid artery and with regard to the accuracy of fit of the stent from the outsideof extraordinary importance. Especially after the bifurcation of the carotid artery occurs infurther vascular course a significant reduction in the radius. Conventional stents in tubesForm therefore show a poor fit because they either have too little at one end orhave too large a diameter at the other end.
  • 3. Je kleinlumiger ein Gefäß ist, d. h. je geringer sein Innendurchmesser ist, desto wahrscheinlicher ist ein kurvenförmiger Verlauf des Gefäßes in Anpassung an die individuellen anatomischen Bege­benheiten. Auch dies trifft bei der Halsschlagader in besonderem Maße zu. Der kurvenförmige Be­reich ist bei der Halsschlagader zusätzlich mit Abwinkelungen verbunden, wodurch de Hauptströ­mungsrichtung des Blutes in allen drei Raumrichtungen variiert. Herkömmliche Stents knicken im Bereich dieser Abwinkelungen ab, wobei sie ebenfalls verengt werden und den Blutfluss behindern.3. The smaller the lumen of a vessel, i. H. the smaller its inner diameter, the more likely it isis a curved course of the vessel in adaptation to the individual anatomical begvarious high. This is particularly true of the carotid artery. The curved Berich is also connected to the carotid artery with angulations, which de main currentsdirection of blood varies in all three spatial directions. Conventional stents buckle inRange of these bends, which are also narrowed and restrict blood flow.

In der EP 0 884 028 A1 ist ein radial aufweitbarer Stent zur Implantierung in ein Körpergefäß im Bereich einer Gefäßverzweigung offenbart. Dieser Stent weist zwar eine vergrößerte radiale Öff­nung im Bereich der Gefäßverzweigung auf, ist jedoch als einfache Röhre ausgebildet und daher für die Implantation in die Halsschlagader nicht geeignet.EP 0 884 028 A1 describes a radially expandable stent for implantation in a body vesselArea of a vascular branch disclosed. This stent has an enlarged radial openingvoltage in the area of the vascular branch, but is designed as a simple tube and therefore forimplantation in the carotid artery is not suitable.

Die WO 99/44540 offenbart einen Stent zur Implantation in die Halsschlagader, auch im Bereich der Bifurkation, der jedoch lediglich variierende Durchmesser aufweist, wobei der mittlere Bereichs steifer als die beiden Enden ist. Die Abwinkelungen im Verlauf der inneren und äußeren Halsschlag­ader bleiben unberücksichtigt. Der Stent weist auch keine Öffnung im Bereich der Gefäßverzwei­gung auf, sondern lediglich einen größeren Porendurchmesser, so dass der Blutfluss nach wie vor stark gehindert ist.WO 99/44540 discloses a stent for implantation in the carotid artery, also in the areathe bifurcation, which, however, has only varying diameters, the middle regionis stiffer than the two ends. The bends in the course of the inner and outer carotidwires are disregarded. The stent also has no opening in the area of the vascular branchtion, but only a larger pore diameter, so that blood flow remainsis severely hindered.

In der WO 98/53764 ist ein abgewinkelter Stent beschrieben, der jedoch zur Abstützung eines By­pass dient und die besonderen Bedingungen hinsichtlich der Halsschlagader ebenfalls unberück­sichtigt läßt.WO 98/53764 describes an angled stent, which, however, is used to support a bypass serves and the special conditions regarding the carotid artery also unaffectedleaves visible.

Die EP 0 923 912 A2 offenbart lediglich einen üblichen röhrenförmigen Stent mit einer zusätzli­chen Trägerstruktur aus einem bioresorbierbaren Material.EP 0 923 912 A2 only discloses a conventional tubular stent with an additionalChen support structure made of a bioabsorbable material. 

In der Praxis durchgesetzt haben sich somit nur konventionelle Stents, und zwar drei Typen, näm­lich zwei ballonexpandierende Stents (Palmaz-Stent, Cordis/Johnson & Johnson, Warren, NJ, USA und Strecker-Stent (Medi-Tech, Boston Scientific, Natick, MA, USA) sowie ein selbstexpandierender Stent (Wall-Stent, Schneider AG, Zürich, Schweiz).In practice, only conventional stents, namely three types, have prevailedTwo balloon-expanding stents (Palmaz stent, Cordis / Johnson & Johnson, Warren, NJ, USAand Strecker stent (Medi-Tech, Boston Scientific, Natick, MA, USA) and a self-expanding oneStent (Wall stent, Schneider AG, Zurich, Switzerland).

Die Aufgabe der vorliegenden Erfindung besteht somit darin, einen Stent der o. g. Art bereit zu stel­len, der sich als Implantat für die Halsschlagader im Bereich der Bifurkation eignet.The object of the present invention is therefore to provide a stent of the above. Kind of ready to putlen, which is suitable as an implant for the carotid artery in the area of the bifurcation.

Die Lösung besteht in einem Stent mit den Merkmalen des Anspruchs 1 bzw. des Anspruchs 2. Ge­genstand der vorliegenden Erfindung ist somit ein Stent mit einer radialen Öffnung zur Freihaltung eines Gefäßabganges im Bereich der Bifurkation, mit einer anatomiegerechten, konusförmigen Konfiguration, d. h. mit variierenden Radialdurchmessern im Längenverlauf und mit besonderer tex­tonischer Struktur, d. h. Biegungen und Abwinkelungen im dreidimensionalen Raum.The solution consists in a stent with the features of claim 1 or claim 2. GeThe object of the present invention is thus a stent with a radial opening for keeping it freea vascular outlet in the area of the bifurcation, with an anatomically correct, conicalConfiguration, d. H. with varying radial diameters along the length and with special textonic structure, d. H. Bends and bends in three-dimensional space.

Vorteilhafte Weiterbildungen ergeben sich aus den Unteransprüchen. Der erfindungsgemäße Stent ist vorzugsweise als hohles Gittergerüst ausgebildet, wobei die tektonische Struktur durch die Git­terstruktur gebildet ist. Das Gittergerüst kann gebogen, geflochten, gewirkt oder gestrickt oder aus einem Rohr ausgestanzt sein. Auf diese Weise ist die tektonische Struktur relativ einfach zu ver­wirklichen.Advantageous further developments result from the subclaims. The stent according to the inventionis preferably designed as a hollow lattice structure, the tectonic structure by the Gitter structure is formed. The lattice frame can be bent, braided, knitted or knitted or made ofbe punched out of a tube. In this way, the tectonic structure is relatively easy to verreal.

Der Stent kann beschichtet oder ummantelt sein, bspw. mit einer Kunststoff- oder Teflonschicht. Der Stent kann aber auch aus einem bioresorbierbaren Material bestehen oder eine bioresorbierba­re Beschichtung oder Ummantelung aufweisen. Dadurch wird die Gewebeverträglichkeit erhöht.The stent can be coated or coated, for example with a plastic or Teflon layer.However, the stent can also consist of a bioresorbable material or a bioresorbable materialre coating or sheath. This increases tissue tolerance.

Der erfindungsgemäße Stent kann in an sich bekannter Weise mittels Ballondilatation expandiert werden oder aus einem selbstexpandierenden Material mit Memory-Effekt bestehen.The stent according to the invention can be expanded in a manner known per se by means of balloon dilationor are made of a self-expanding material with memory effect.

Im folgenden wird die vorliegende Erfindung anhand der beigefügten Abbildungen näher beschrie­ben. Es zeigen:The present invention is described in more detail below with the aid of the attached figuresben. Show it:

Fig. 1 eine schematische, nicht maßstabsgetreue perspektivische Darstellung der Halsschlag­ader im Bereich der Bifurkation;Fig. 1 is a schematic, not to scale perspective view of the carotid artery in the area of the bifurcation;

Fig. 2 eine schematische, nicht maßstabsgetreue perspektivische Darstellung eines ersten Ausführungsbeispiels eines erfindungsgemäßen Stents in der Halsschlagader;Fig. 2 is a schematic, not to scale perspective view of a first embodiment of an inventive stent in the carotid artery;

Fig. 3a bis 3d schematische, nicht maßstabsgetreue perspektivische Darstellungen eines zweiten Aus­führungsbeispiels eines erfindungsgemäßen Stents in der Halsschlagader aus verschie­denen Perspektiven;Fig. 3a to 3d schematic, not to scale perspective views of a second exemplary embodiment of a stent according to the invention in the carotid artery from various perspectives;

Fig. 4 eine computergenerierte Darstellung des Stents aus denFig. 3a bis 3d.Fig. 4 is a computer generated illustration of the stent ofFigs. 3a to 3d.

Der erfindungsgemäße Stent für den Bereich der Halsschlagaderverzweigung weist eine ananto­miegerechte Passform auf, welche die Besonderheiten im Bereich der Halsschlagadergabel und des proximalen, d. h. direkt an der Halsschlagadergabel befindlichen, Verlaufs der inneren Halsschlag­ader berücksichtigt. Diese Besonderheiten sind inFig. 1 schematisch dargestellt. Der dargestellte Bereich der Halsschlagader1 umfaßt als Hauptast den oberen Bereich der Arteria carotis communis 2, die Gefäßgabelung oder Bifurktation3 und als Nebenäste die unteren Bereiche der inneren Hals­schlagader oder Arteria carotis interna 4 sowie der äußeren Halsschlagader oder Arteria carotis ex­terna 5. Man sieht dass der Gefäßradius ACC (1) im Bereich der Arteria carotis communis 2 am größten ist. Die innere Halsschlagader4 verjüngt sich ausgehend von der Gefäßgabelung3 stark, so dass die Gefäßradien ACI (2), ACI (21), ACI (22), ACI (23) kontinuierlich abnehmen. Auch der Gefäß­radius der äußeren Halsschlagader5 ACE (3) ist geringer als derjenige der Arteria carotis communis 2 und auch geringer als der Gefäßradius ACI (2) der inneren Halsschlagader4. Schließlich variiert der Winkel α (der Abgangswinkel der inneren Halsschlagader); er ist bei jeder Person verschieden. Ferner hat sich herausgestellt, dass die innere Halsschlagader4 praktisch nie geradlinig verläuft. Die innere Halsschlagader4 krümmt sich vielmehr in alle drei Raumrichtungen.The stent according to the invention for the area of the carotid artery branching has an ananto-fit fit, which takes into account the peculiarities in the area of the carotid artery fork and the proximal course of the inner carotid artery, which is located directly on the carotid artery fork. These special features are shown schematically inFIG. 1. The area of the carotid artery1 shown comprises as the main branch the upper area of the common carotid artery 2, the vascular crotch or bifurctation3 and as secondary branches the lower areas of the inner carotid artery or internal carotid artery 4 and the outer carotid artery or external carotid artery 5. Man sees that the vessel radius ACC (1 ) is greatest in the area of the common carotid artery 2. The inner carotid artery4 tapers strongly starting from the vascular crotch3 , so that the vascular radii ACI (2 ), ACI (21 ), ACI (22 ), ACI (23 ) decrease continuously. The vessel radius of the external carotid artery5 ACE (3 ) is also smaller than that of the common carotid artery 2 and also less than the vessel radius ACI (2 ) of the inner carotid artery4 . Finally, the angle α (the exit angle of the internal carotid artery) varies; it is different for each person. It has also been found that the inner carotid artery4 practically never runs in a straight line. Rather, the internal carotid artery4 bends in all three spatial directions.

Die am häufigsten vorkommenden Verengungen (Stenosen) der Halsschlagader1 finden sich im dargestellten oberen Bereich der Arteria carotis communis 2 und im unteren Bereich der inneren Halsschlagader4. Der Stent muss daher in diesen Fällen im Bereich der inneren Halsschlagader und der Arteria carotis communis gelegt werden. In diesen Fällen wird der Abgang der äußeren Hals­schlagader5 im Bereich der Gefäßgabelung3 durch die Wandung eines konventionellen Stents verschlossen, so dass durch die äußere Halsschlagader5 kein Blut mehr fließen kann oder der Blutfluß beim Einströmen in die äußere Halsschlagader durch das Gitternetzwerk zumindest erheb­lich beeinträchtigt wird. Außerdem lassen sich konventionelle Stents aufgrund der variierenden Ge­fäßdurchmesser und der Krümmung der inneren Halsschlagader nur schlecht exakt platzieren und auf die vorgesehene Größe bringen.The most common narrowing (stenoses) of the carotid artery1 can be found in the upper area of the common carotid artery 2 and in the lower area of the inner carotid artery4 . In these cases, the stent must therefore be placed in the area of the internal carotid artery and the common carotid artery. In these cases, the exit of the external carotid artery5 in the area of the vascular crotch3 is closed by the wall of a conventional stent, so that no more blood can flow through the external carotid artery5 or the blood flow when flowing into the external carotid artery through the grid network is at least increased is impaired. In addition, due to the varying vessel diameter and the curvature of the internal carotid artery, conventional stents are difficult to place exactly and can be brought to the intended size.

Fig. 2 zeigt ein erstes Ausführungsbeispiel eines erfindungsgemäßen Stents10 zur Implantation in die innere Halsschlagader. Der Stent10 weist ein unteres Ende oder einen Einlass11 und ein o­beres Ende12 auf. Der Einlass11 befindet sich im Bereich der Gefäßgabelung3 und ist ovaloid ausgebildet, um den Abgang der äußeren Halsschlagader5 nicht zu überdecken. Bedingt durch die ovaloide Ausbildung ist der Einlass11 schräg angeschnitten und ragt mit seinem längeren Ende11a teilweise in die Arteria carotis communis hinein und bewirkt so eine Abstützung der Gefäß­wand im Bereich des Abgangs der inneren Halsschlagader an der Gefäßgabelung3. Das kürzere Ende11b des Einlasses11 stützt die innere Halsschlagader4 direkt an der Gefäßgabelung3. Da­durch wird der Abgang der inneren Halsschlagader4 sicher offen gehalten. Der Stent10 ist ferner konusförmig ausgebildet, wobei der Radialdurchmesser im Längenverlauf variiert und vom Einlass11 zum oberen Ende12 hin geringer wird, so dass er an den Verlauf der inneren Halsschlagader4 angepasst ist. Der Stent10 weist ferner eine tektonische Struktur, d. h. dem Verlauf der inneren Halsschlagader4 angepaßte Winkel und Krümmungen im dreidimensionalen Raum auf. Der erfin­dungsgemäße Stent10 zeichnet sich daher durch eine anatomiegerechte Passform aus.Fig. 2 shows a first embodiment of a stent10 for implantation into the internal carotid artery. The stent10 has a lower end or an inlet11 and an upper end12 . The inlet11 is located in the region of the vascular crotch3 and is oval in shape in order not to cover the outlet of the external carotid artery5 . Due to the ovaloid design, the inlet11 is cut at an angle and protrudes with its longer end11 a partially into the common carotid artery, thus supporting the vessel wall in the area of the exit of the inner carotid artery at the vascular crotch3 . The shorter end11 b of the inlet11 supports the inner carotid artery4 directly on the vascular crotch3 . Since the outlet of the inner carotid artery4 is kept safely open. The stent10 is also conical, the radial diameter varying in length and becoming smaller from the inlet11 to the upper end12 , so that it is adapted to the shape of the inner carotid artery4 . The stent10 also has a tectonic structure, ie angles and curvatures in the three-dimensional space which are adapted to the course of the inner carotid artery4 . The stent10 according to the invention is therefore distinguished by an anatomically correct fit.

DieFig. 3a bis 3d zeigen ein zweites Ausführungsbeispiel eines erfindungsgemäßen Stents20. Der Stent20 weist ebenfalls ein unteres Ende21 und ein oberes Ende22 auf. Das untere Ende21 befindet sich aber nun innerhalb der Arteria carotis communis. Im Bereich der Gefäßgabelung3 ist nun eine ovaloide Aussparung23 vorgesehen, die genau am Abgang der äußeren Halsschlagader5 liegt. Bedingt durch die ovaloide Ausbildung ist die Aussparung23 ebenfalls schräg angeschnitten und ragt mit ihrem längeren Ende23a nun etwas in die äußere Halsschlagader5 hinein. Das kür­zere Ende23b der Aussparung23 stützt ebenfalls die innere Halsschlagader4 direkt an der Gefäß­gabelung3. Diese Ausgestaltung hat den Vorteil, dass die Rückhalte- bzw. Radialkräfte des Stents20, welche die Offenhaltung des Abgangs der inneren Halsschlagader4 an der Gefäßgabelung3 bewirken, bereits am oberen Ende der Arteria carotis communis wirken und die Gefäßwände im Be­reich der Gefäßgabelung nicht übermäßig belasten. Der Stent20 ist ebenso wie der Stent10 ko­nusförmig ausgebildet wobei der Radialdurchmesser im Längenverlauf variiert und vom unteren Ende21 zum oberen Ende22 hin geringer wird, so dass er an den Verlauf der inneren Halsschlag­ader4 angepasst ist. Der Stent20 weist ferner eine tektonische Struktur, d. h. dem Verlauf der inne­ren Halsschlagader4 angepaßte Winkel und Krümmungen im dreidimensionalen Raum auf. Der er­findungsgemäße Stent20 zeichnet sich daher durch eine anatomiegerechte Passform aus.FIGS. 3a to 3d show a second embodiment of a stent20 according to the invention. The stent20 also has a lower end21 and an upper end22 . The lower end21 is now located within the common carotid artery. In the region of the vascular crotch3 , an ovaloid recess23 is now provided, which lies exactly at the outlet of the outer carotid artery5 . Due to the ovaloid design, the recess23 is also cut obliquely and now protrudes somewhat with its longer end23 a into the outer carotid artery5 . The shorter end23 b of the recess23 also supports the inner carotid artery4 directly at the crotch3 . This embodiment has the advantage that the retention or radial forces of the stent20 , which keep the exit of the inner carotid artery4 at the vascular crotch3 open, already act at the upper end of the common carotid artery and the vascular walls in the area of the vascular crotch are not strain excessively. The stent20 , like the stent10, is of a conical shape, the radial diameter varying in length and becoming smaller from the lower end21 to the upper end22 , so that it is adapted to the course of the inner carotid artery4 . The stent20 also has a tectonic structure, ie the course of the inner carotid artery4 adapted angles and curvatures in three-dimensional space. The stent20 according to the invention is therefore characterized by an anatomically correct fit.

Die inFig. 4 gezeigte computergenerierte Darstellung des erfindungsgemäßen Stents20 wurde durch berührungsloses Aufnehmen der Oberflächendaten eines Ausgusspräparates einer Hals­schlagader1 erhalten.The computer-generated representation of the stent20 according to the invention shown inFIG. 4 was obtained by contactless recording of the surface data of a pouring preparation of a carotid artery1 .

Der Stent10 bzw.20 besteht aus einem Gitternetz, welches aus Metall und/oder Kunststoff gebil­det sein kann. Das Material kann auch bioresorbierbar sein. Das Gitternetz kann mit einem Ballon­katheter in die gewünschte Form gebracht werden, oder es kann einen Memory-Effekt aufweisen, so dass es durch die Einwirkung der Körperwärme selbsttätig in die gewünschte Form übergeht. Durch die tektonische Struktur des Gittergerüsts kann der Stent10,20 den kurvenförmigen Verlauf der inneren Halsschlagader im dreidimensionalen Raum nachvollziehen. Eine Abknickung wird so vermieden. Dies wird in denFig. 3a bis 3d dargestellt, die den Stent20 aus insgesamt vier ver­schiedenen Perspektiven zeigen, wobei die dreidimensionale Krümmung der inneren Halsschlagader4, welcher der Stent20 folgt, zu sehen ist. Anhand der verschiedenen Perspektiven ist die Anpas­sungsfähigkeit des erfindungsgemäßen Stents10,20 an die potentielle Ausrichtung der Hals­schlagader im dreidimensionalen Raum deutlich zu erkennen. Das Gittergerüst kann aus einem Rohr gestanzt oder aus Draht gefertigt sein, bspw. gebogen, geflochten, gestrickt oder gewirkt. Bei der Herstellung wird die dreidimensionale tektonische Struktur des Stents10,20 ausgebildet. Die Herstellung kann in verschiedenen Konfektionsgrößen oder individuell angepasst als Einzelanferti­gung erfolgen. Die Implantation erfolgt endoluminal.The stent10 or20 consists of a grid which can be made of metal and / or plastic. The material can also be bioresorbable. The grid can be brought into the desired shape with a balloon catheter, or it can have a memory effect, so that it automatically changes into the desired shape through the action of body heat. Due to the tectonic structure of the lattice framework, the stent10 ,20 can understand the curved course of the inner carotid artery in three-dimensional space. This prevents kinking. This is shown in FIGS. 3a to 3d, which show the stent20 from a total of four different perspectives, the three-dimensional curvature of the inner carotid artery4 , which the stent20 follows, can be seen. Based on the different perspectives, the adaptability of the stent10 ,20 according to the invention to the potential alignment of the carotid artery in three-dimensional space can be clearly seen. The lattice structure can be punched out of a tube or made of wire, for example bent, braided, knitted or knitted. The three-dimensional tectonic structure of the stent10 ,20 is formed during manufacture. The production can be made in different clothing sizes or individually customized as a one-off. The implantation is endoluminal.

Claims (7)

Translated fromGerman
1. Stent (10) zur Implantation in die innere Halsschlagader (4), mit einem unteren Ende (11) und einem oberen Ende (12), wobei der Radius vom unteren Ende (11) zum oberen Ende (12) hin abnimmt,dadurch gekennzeichnet, dass der Stent (10) eine tektonische Struktur in Form von dem Verlauf der inneren Halsschlagader (4) angepassten Winkeln und Krümmungen auf­weist und dass das untere Ende (11) im Bereich des Abgangs der inneren Halsschlagader (4) als ovaloide Öffnung ausgebildet ist.1. Stent (10 ) for implantation in the inner carotid artery (4 ), with a lower end (11 ) and an upper end (12 ), the radius decreasing from the lower end (11 ) to the upper end (12 ),thereby characterized in that the stent (10 ) has a tectonic structure in the form of angles and curvatures adapted to the course of the inner carotid artery (4 ) and that the lower end (11 ) is formed as an ovaloid opening in the region of the outlet of the inner carotid artery (4 ) is.2. Stent (20) zur Implantation in die innere Halsschlagader (4), mit einem unteren Ende (21) und einem oberen Ende (22), wobei der Radius vom unteren Ende (21) zum oberen Ende (22) hin abnimmt, dadurch gekennzeichnet, dass der Stent (20) eine tektonische Struktur in Form von dem Verlauf der inneren Halsschlagader (4) angepassten Winkeln und Krümmungen auf­weist, dass das untere Ende (21) in die Arteria carotis communis hineinragt und dass eine o­valoide Aussparung im Bereich des Abgangs der äußeren Halsschlagader (3) vorgesehen ist.2. Stent (20 ) for implantation in the inner carotid artery (4 ), with a lower end (21 ) and an upper end (22 ), the radius decreasing from the lower end (21 ) to the upper end (22 ), thereby characterized in that the stent (20 ) has a tectonic structure in the form of angles and curvatures adapted to the course of the inner carotid artery (4 ), that the lower end (21 ) projects into the common carotid artery and that an o valoid recess in the area the exit of the outer carotid artery (3 ) is provided.3. Stent nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass er als hohles Gittergerüst aus­gebildet ist, wobei die tektonische Struktur durch die Gitterstruktur gebildet ist.3. Stent according to claim 1 or 2, characterized in that it consists of a hollow lattice structureis formed, the tectonic structure being formed by the lattice structure.4. Stent nach Anspruch 3, dadurch gekennzeichnet, dass das Gittergerüst gebogen, geflochten, gewirkt oder gestrickt ist oder aus einem Rohr ausgestanzt ist.4. Stent according to claim 3, characterized in that the lattice structure is bent, braided,is knitted or knitted or punched out of a tube.5. Stent nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass er aus ei­nem beschichteten oder ummantelten Material besteht.5. Stent according to one of the preceding claims, characterized in that it consists of eggnem coated or coated material.6. Stent nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass er aus ei­nem bioresorbierbaren Material besteht oder eine bioresorbierbare Beschichtung oder Um­mantelung aufweist.6. Stent according to one of the preceding claims, characterized in that it consists of eggconsists of a bioabsorbable material or a bioabsorbable coating or umhas cladding. 7. Stent nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass er selbstex­pandierbar oder ballonexpandierbar ist.7. Stent according to one of the preceding claims, characterized in that it selxstexpandable or balloon expandable.
DE20001406302000-08-162000-08-16 Stent for implantation in the carotid arteryWithdrawnDE10040630A1 (en)

Priority Applications (6)

Application NumberPriority DateFiling DateTitle
DE2000140630DE10040630A1 (en)2000-08-162000-08-16 Stent for implantation in the carotid artery
AU2001279207AAU2001279207A1 (en)2000-08-162001-08-04Stent for implantation into the carotid artery formed by process using luminal mapping and products by the process
PCT/US2001/024656WO2002013727A1 (en)2000-08-162001-08-04Stent for implantation into the carotid artery formed by process using intraluminal mapping
US09/930,514US20020068968A1 (en)2000-08-162001-08-15Virtual stent making process based upon novel enhanced plate tectonics derived from endoluminal mapping
PCT/EP2001/009477WO2002015956A2 (en)2000-08-162001-08-16Stent for implantation in the carotid artery
AU20543/02AAU2054302A (en)2000-08-162001-08-16Stent for implantation in the carotid artery

Applications Claiming Priority (1)

Application NumberPriority DateFiling DateTitle
DE2000140630DE10040630A1 (en)2000-08-162000-08-16 Stent for implantation in the carotid artery

Publications (1)

Publication NumberPublication Date
DE10040630A1true DE10040630A1 (en)2002-03-07

Family

ID=7653019

Family Applications (1)

Application NumberTitlePriority DateFiling Date
DE2000140630WithdrawnDE10040630A1 (en)2000-08-162000-08-16 Stent for implantation in the carotid artery

Country Status (3)

CountryLink
AU (1)AU2001279207A1 (en)
DE (1)DE10040630A1 (en)
WO (1)WO2002013727A1 (en)

Families Citing this family (8)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication numberPriority datePublication dateAssigneeTitle
US20020068968A1 (en)*2000-08-162002-06-06Thomas HuppVirtual stent making process based upon novel enhanced plate tectonics derived from endoluminal mapping
US20070270933A1 (en)*2006-03-092007-11-22Abbott LaboratoriesStent having contoured proximal end
US8167929B2 (en)2006-03-092012-05-01Abbott LaboratoriesSystem and method for delivering a stent to a bifurcated vessel
WO2008033328A2 (en)2006-09-112008-03-20Tranzyme Pharma, Inc.Macrocyclic antagonists of the motilin receptor for treatment of gastrointestinal dysmotility disorders
US9402754B2 (en)2010-05-182016-08-02Abbott Cardiovascular Systems, Inc.Expandable endoprostheses, systems, and methods for treating a bifurcated lumen
CN103198202B (en)*2012-12-192017-05-17首都医科大学Image simulation method for intracranial aneurysm interventional therapy stent implantation
WO2017100977A1 (en)*2015-12-142017-06-22北京阿迈特医疗器械有限公司Individualized polymer stent and manufacturing method therefor and use thereof
CN108836584A (en)*2018-05-282018-11-20上海长海医院A kind of compound close web frame carotid stents of segmented

Citations (9)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication numberPriority datePublication dateAssigneeTitle
DE4222380A1 (en)*1992-07-081994-01-13Ernst Peter Prof Dr M Strecker Endoprosthesis implantable percutaneously in a patient's body
DE29508803U1 (en)*1995-05-271996-09-26Robert Bosch Gmbh, 70469 Stuttgart Device for operating a wiper
EP0770401A2 (en)*1995-10-241997-05-02BIOTRONIK Mess- und Therapiegeräte GmbH & Co Ingenieurbüro BerlinMethod of manufacturing intraluminal stents made of bioresorbable polymer material
WO1998034668A1 (en)*1997-02-071998-08-13Cornerstone Devices, Inc.Non-foreshortening intraluminal prosthesis
WO1998053764A2 (en)*1997-05-271998-12-03Imperial College Of Science Technology & MedicineStents for blood vessels
EP0884028A1 (en)*1997-05-171998-12-16Jomed Implantate GmbHRadially dilatable stent for placement around a bifurcating corporeal vessel
EP0891751A1 (en)*1997-07-181999-01-20Thomas Prof. Dr. IschingerVascular stent for bifurcations, sidebranches and ostial lesions and an application catheter and method for implantation
EP0923912A2 (en)*1997-12-181999-06-23Schneider (Usa) Inc.Stent-graft with bioabsorbable structural support
WO1999044540A2 (en)*1998-03-041999-09-10Scimed Life Systems, Inc.Stent having variable properties and method of its use

Family Cites Families (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication numberPriority datePublication dateAssigneeTitle
US6248129B1 (en)1990-09-142001-06-19Quanam Medical CorporationExpandable polymeric stent with memory and delivery apparatus and method
AU7813198A (en)*1997-05-281998-12-30Jay S. YadavCarotid stent
AUPP083597A0 (en)*1997-12-101998-01-08William A Cook Australia Pty LtdEndoluminal aortic stents
EP1047357A1 (en)*1998-11-122000-11-02Advanced Cardiovascular Systems, Inc.Stent having non-uniform structure
IT1311589B1 (en)1999-11-222002-03-13Alberto Cremonesi DEVICE FOR VASCULAR IMPLANTATION IN THE PERCUTANEOUS TREATMENT OF CAROTID INJURY.

Patent Citations (9)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication numberPriority datePublication dateAssigneeTitle
DE4222380A1 (en)*1992-07-081994-01-13Ernst Peter Prof Dr M Strecker Endoprosthesis implantable percutaneously in a patient's body
DE29508803U1 (en)*1995-05-271996-09-26Robert Bosch Gmbh, 70469 Stuttgart Device for operating a wiper
EP0770401A2 (en)*1995-10-241997-05-02BIOTRONIK Mess- und Therapiegeräte GmbH & Co Ingenieurbüro BerlinMethod of manufacturing intraluminal stents made of bioresorbable polymer material
WO1998034668A1 (en)*1997-02-071998-08-13Cornerstone Devices, Inc.Non-foreshortening intraluminal prosthesis
EP0884028A1 (en)*1997-05-171998-12-16Jomed Implantate GmbHRadially dilatable stent for placement around a bifurcating corporeal vessel
WO1998053764A2 (en)*1997-05-271998-12-03Imperial College Of Science Technology & MedicineStents for blood vessels
EP0891751A1 (en)*1997-07-181999-01-20Thomas Prof. Dr. IschingerVascular stent for bifurcations, sidebranches and ostial lesions and an application catheter and method for implantation
EP0923912A2 (en)*1997-12-181999-06-23Schneider (Usa) Inc.Stent-graft with bioabsorbable structural support
WO1999044540A2 (en)*1998-03-041999-09-10Scimed Life Systems, Inc.Stent having variable properties and method of its use

Also Published As

Publication numberPublication date
WO2002013727A1 (en)2002-02-21
AU2001279207A1 (en)2002-02-25
WO2002013727A8 (en)2002-07-04

Similar Documents

PublicationPublication DateTitle
DE60131216T2 (en) Spiral stent with flat ends
DE69828220T2 (en) Expandable intraluminal endoprosthesis
DE60225932T2 (en) SYSTEM FOR FIXING ENDOLUMINAL DEVICES
DE68924625T3 (en) Radially expandable endoprosthesis.
DE69029114T2 (en) Endovascular support device and method
DE60224818T2 (en) PROSTHESIS FOR CURVED LUMINA
EP3528748B1 (en)Intraluminal vessel prosthesis for implantation into the heart or cardiac vessels of a patient
DE69506683T2 (en) Coronary arthroplasty and its manufacturing process
DE69433268T2 (en) STENT
DE69826444T2 (en) ENDOVASCULAR IMPLANT TO IMPROVE AN ANEURYSMAS OF THE ABDOMINALAORTA
DE69822294T3 (en) Improved stent configurations
DE69208026T2 (en) Endoprosthesis for transluminal implantation
DE69827192T2 (en) Stent and stent-graft for the treatment of branched blood vessels
DE69933560T2 (en) SELF-EXPANDING, CRUSHING, ENOVOVASCULAR PROSTHESIS
EP2922497B1 (en)Vascular implant with side branch
DE69524638T2 (en) Flexible, expandable stent
EP3397202B1 (en)Self-expanding vascular prosthesis
EP3463206B1 (en)Vasospasm treatment
EP3065676B1 (en)Stent comprising a retaining element
EP2922496B1 (en)Vascular implant with asymmetrical stent springs
DE102014113836B4 (en) Method for producing a patient-specific, endovascular implant
DE102014115337A1 (en) Stent for splinting a vein and system for placing a stent
DE102018133345B4 (en) Stent
DE202020107453U1 (en) Stent, in particular for the treatment of diseases of the carotid artery
EP3630009B1 (en)Stent graft with pockets

Legal Events

DateCodeTitleDescription
OP8Request for examination as to paragraph 44 patent law
8139Disposal/non-payment of the annual fee

[8]ページ先頭

©2009-2025 Movatter.jp