I’m not sure what I just watched.
「え、俺いま何見たの?」って感じですよ
Our newmusic video is totally yabai (“yavay”).
Yabai?
ヤバいって?
Japanese slang forcool, dope, sick,ill. Fast, intense. What movesyou. Yabai is yabai. There’s no otherword to describeit.
日本語で、クールとかラリってるとか、病気とか、悪いって意味で……なんなんだろう。とにかく「ヤバいはヤバい」としか言えないんですよ
Sort of likekawaii?
cawaiiというのとは、違うの?
No no,kawaii isonly for “cute” things. Yabai is forawesome things. Bite into piping-hot pizza,it tastes yabai.Once agoodDJtakes the
stage, theclubgets yabai.Funky Kota is totally yabai.
違う違う。cawaiiは「可愛い」もののことで、yabayは「凄い」もののこと。例えば、凄い熱いピザをガブっと食べたりすると、味が「ヤバい」。良いDJがプレイ
したりすると、そのクラブが「ヤバい」。そしてFunky Kotaは、全体的に「ヤバい」
Funky Kota is a new style ofrave andhousemusic from Indonesia.Over there they callit Dangdut, butit’s also contractedas Funkot. Thebeats
are hyper fast, usually around 180 to 200BPM, likehappy hardcore except withmorevocal samples. “Areyou ready!” “HeyDJ!” That kind of
stuff. Except toJapanese ears,it sounds like “TICCCKKEE!”It doesn’t meananything butitgetsyou pumped up.
「Funky Kota」は、インドネシアから来た新しいダンスミュージックで、現地では「Dangdut」ってよばれてるんですけど、同じ様に縮めて「Funkot」とも呼ばれ
てるんです。テンポが凄く速くて、BPMが、大体180から200くらい。ボイスサンプルをもっと使いまくるハッピーハードコアって感じで“Areyou ready!” “Hey
DJ!”とかそういうのなんだけど、日本人の耳には「ティッケー!」って聞こえて、全然意味はわかんないんだけど、凄くアガるんですよ。
What’s theFunky Kota scene like inJapan?
日本のFunky Kotaシーンって、どんな感じ?
Mandokoro Takano,AKADJJetBaron pioneered thecraze back in 2009on a radio talk show with the rapper Utamaru fromRhymester. He layered Funky
Kotabass lines and samplesoverJ-pop, folk tunes and old superherothemesongs. Now he’s remixing our stuff. Very yabai.
高野政所さん(DJJetBaron)が、2009年にラッパーのライムスター宇多丸さんのラジオから流行らせました。Funky KotaのベースラインにJ-POPとかフォークソ
ングや昔の特撮番組の主題歌のサンプリングを重ねたんです。その高野政所さんが、いまうちらの曲をリミックスしてくれてるんですけど、凄く「ヤバい」です
。
So this is a new direction for thegroup?Your oldersongs are conservativeas faras idolmusicgo.
これは、グループにとって新しい試みなんじゃない? これまでの君たちの曲って、正統派のアイドルソングって感じだよね?
We were in beforeAKB48, playing free shows in Akihabara and making aname for ourselves. The current idol culture didn’t exist back in2006.
AKB48’srise to fameset the standard forall otheracts to follow. Theymade idols yabai. Nowyouneed to have ahook to standout from the
うちらはAKB48より以前から、秋葉原で無料でライブをやって名前を売ってきたんです。でもいまみたいなアイドル文化は、2006年より以前には無かった。AKB48
が売れて、それがスタンダードになったんです。彼女たちはアイドルの「ヤバい」を作った。でもいまみんなが求めてるのは、そういうのを抜け出す何かだと思
う。
Andyou’re carvingout a nice niche with Funkot.You’ve playedover 600 shows but arestill underground. What’s thegoal of the unit?
そして君たちは、Funkotでニッチな鉱脈を掘り当てた。これまで600回以上もライブをやって、それでも地下アイドルのままだった君たちにとって、これはゴール
と言って良いのかな?
IfAKB are theheroines of the idol world, then we’re the heels. We belong justoutside the mainstream.Anything too popular losesitsedge.
Beingon aprime-time variety show like otherTop 40groups would rob us of our essence. But we’d thriveon a late night comedy program!
AKBがヒロインなら、うちらは悪役。メインストリームからは外れてます。あんまり有名になりすぎると、エッヂがなくなっちゃうじゃないですか。他のTop 40の
グループみたいにゴールデンのバラエティに出ても、うちらの味は出せない。でも深夜のお笑い番組だったら、うちらヤリますよ。
Those shows like to put their guests in bikinis. Funkotclub dancerstend to be dressed verysexy –maybeyou could playon that angle?
そういう番組って、ゲストにビキニを着せたりするよね。Funkotのダンサーも、かなりセクシーな衣装を着てるけどーー君たちも、そういうの、着る?
No, unlike some othergroups wedon’t do the bathing suit thing anymore! We want to keep ouractmorepure,more genuine.
いや、他のグループとは違って、うちらは水着とか着ませんから! うちらはうちらのやることを、純粋に突き詰めてくだけです。
Haveyou changedover the years?
ずっとやってきて、変わってきたことってある?
We’remore hyper than ever! Ifanything, we’ve learned how to be humble. We used to expect to be pampered. I mean, that’sone of the perks of
being an idol, right? But now weaim to emulate the humble shrimp – head down, waist bowed inrespect.
何かあるとしたら、謙虚になることですね。最初はうちら、もっとちやほやされると思ってて、それがアイドルの特権だと思ってたんだけど、いまはもう、エビ
みたいに謙虚になるのが目標ですからーーエビみたく頭を下げて、腰を折ってお辞儀しますから。
What makes Hyper Yoyo hyper?
Non-stop adrenaline! If we’re not having ablaston stage, then how can the audience enjoy themselves?
止まらないアドレナリン! うちらがステージで爆発しなかったら、お客さんも盛り上がれないでしょ?
With the advent oflive streaming sites suchasNicoNicoLive,more people are content tostayathome rather thanventureout to events.
ニコ生みたいなサイトの出現で、ライブに来るより、家で満足しちゃう人の方が多くなっちゃったんじゃない?
Funky Kota isn’t somethingyou listen to,it’s somethingyou experience! The sound reverberates throughyourbody. Watching through the
computerscreen dulls the impact. The monitor standsbetweenyou and the party.
Funky Kotaは、聞くものじゃなくて体験するものです! 音が身体で反響するんですよ。この衝撃は、パソコンのモニターで見てたんじゃわからないですから。モニターは邪魔。
Even with that buffer,your newmusic video is pretty intense!
そんな邪魔があっても、君たちの新しいPVは、かなり激しかったよ!
Oh yeah, that’s a perfect example of what our concerts are like!Itwas filmed insideRobot Restaurant,the most yabai place inJapan.10
billionyen to build,all ofitgoing intocoloredlight bulbs and makeup for therobots.
おおぅ。あれって、うちらのギグそのものなんですよ! ロボットレストランで撮影したんです。日本で一番ヤバいスポット。あのロボットや照明を作るのに100億円かけたって話です。
It’s beenallover thenews sinceit openedlast summer.
それって、去年の夏にオープンしてから、かなり話題になってるよ
Seriously? We hope the video shows people how yabaiJapan is. See, theJapanesetakeon Funkot is different from Indonesia, sothe originators
are starting to reverse-importit. Even the way we dance isn’t authentic.It’s half cobbledtogether fromYouTube clips, half improv.
本当に? あのPVを見て、日本がいかにヤバいところか知ってほしいですね。日本のFunkotは、インドネシアのとは違ってると思うんだけど、最近は本家のそっちの方に、逆輸入され始めてるそうなんです。うちらはダンスも本場とは違ってるんだけど、あれって急いでyoutubeのクリップから作ったのと改良したのが半々なんです。
It’sas if we’regoing fullcircle, withDJs in Indonesia remixing copies of their original tracks…
それって円になってるみたいだね。インドネシアのDJが、彼らの曲のコピーを更にリミックスするという……
Next step,Jakarta! We want to party with the localclubkids and experience the scene firsthand.Get the authentic experience.
Imagine, our firstAsian tour. How yabai would that be!?
次の目標はジャカルタ! 現地のクラブキッズとパーティーして、現地のシーンを直に体験したい。本物を体験したい。想像してくださいよ。うちらの最初のアジアツアーですから。相当、ヤバいですよ!?