はてなキーワード:linearとは
厳密な数学の定義に従えば、この値段表は「線形」とは言えません。
数学における「線形関数」や「線形性(linear)」という言葉は、以下のように定義されます:
この場合、たとえばf(x) = 1000x という関数は線形です(線形写像でもある)。
しかし、今回提示された値段表は以下のような 有限個の対応表 にすぎません:
x | f(x) |
-- | -- |
1 | 1000 |
2 | 2000 |
3 | 3000 |
4 | 4000 |
5 | 5000 |
これは単なる 有限個の離散点の列 であり、「関数」として定義されたものではありません。
ましてや連続な実数全体に定義された関数 でもなければ、線形写像 の条件も満たしていません。
数学における厳密な意味で「線形である」とは、実数全体などの連続な定義域において、加法とスカラー倍に関して閉じている写像(あるいは一次関数)であることが必要です。
線形代数学は「理論数学」の一分野として高校・大学で学ぶ科目であるが、その実態は、現代の科学技術・社会の隅々にまで応用が及ぶ、極めて実用的かつ基礎的な数理的言語である。行列・ベクトル・線形写像・固有値問題といった概念が「どこで使われるのか」という問いに対して、単なる数式の中で完結するものではなく、社会インフラやAI、物理法則、経済モデルなど、あらゆる領域に顔を出している事実を見逃してはならない。
第一に、**情報技術(IT)・人工知能(AI)**において、線形代数学は完全に不可欠である。機械学習アルゴリズム、特にディープラーニングでは、入力ベクトルに対して重み行列をかけて非線形変換する層構造が基本である。これにより、画像認識・自然言語処理・音声認識などが実現されている。Google翻訳やChatGPTといった大規模言語モデルの中核には、高次元行列演算とベクトル空間内の意味的類似度の計算が存在する。さらに、勾配降下法による最適化も、ヤコビ行列やヘッセ行列といった線形代数的構造に依存している。
次に、物理学・工学における応用も極めて広い。古典力学であれ、量子力学であれ、運動や波動、状態変化を数式で表す際には、しばしば線形微分方程式が現れ、その解法には固有値分解や行列指数関数が利用される。とりわけ量子力学では、状態ベクトルとオブザーバブル(観測量)を表す演算子の間の作用が、完全に線形代数学的構造を持っている。つまり、現代物理は線形代数学によって記述されていると言っても過言ではない。
機械設計やロボティクスの分野でも同様である。ロボットの関節やアームの位置・姿勢の制御には、回転行列(あるいはクォータニオン)やアフィン変換が用いられる。空間内の座標変換、速度ベクトルの合成、センサデータの統合はすべてベクトルと行列の言語で表現され、線形方程式系をリアルタイムで解くアルゴリズムが組み込まれている。建築・土木における構造解析(FEM)でも、部材ごとに組み上げた剛性マトリクスを一括で解く必要があり、スーパーコンピュータ上で大規模な行列計算が行われている。
また、経済学・データ分析の領域でもその存在感は大きい。例えば、複数の要因が結果にどう影響を与えるかをモデル化する回帰分析や**主成分分析(PCA)**は、行列とベクトルの操作に基づいている。特にPCAでは、分散を最大にする軸を固有ベクトルとして抽出し、情報を失わずに次元削減を行う。マーケティング、金融、スポーツ分析など、あらゆる分野で「データの意味を掴む」ための手法として線形代数学が用いられている。
通信・制御システムでもまた、線形代数学は不可欠だ。デジタル信号処理(DSP)では、音声や画像をフーリエ変換したり、フィルタ処理を行ったりするが、これらはすべて行列の変換・対角化の問題である。また、産業ロボットやドローンの制御系では、状態空間表現を用いて、リアルタイムで行列演算を行い、出力を決定している。制御理論の根幹をなす「可制御性」「可観測性」も、ランクや固有値に基づいて数学的に判定される。
さらに、近年ではグラフ理論・ネットワーク分析への応用も注目されている。SNSの構造分析やリンク予測などでは、接続関係を隣接行列として表現し、そのスペクトル構造(固有値・固有ベクトル)からネットワークの特徴を抽出する手法が活発に研究されている。グーグルのPageRankアルゴリズムも、確率的な遷移行列の定常ベクトルを求めるという線形代数学的問題に帰着する。
まとめると、線形代数学は「どこで使うか」というよりも、「どこにでも使われている」と言った方が実態に近い。行列・ベクトル・線形写像という抽象的な構造が、あらゆる現象の背後に普遍的に存在しているからこそ、数学を学ぶ際の「共通言語」として機能するのである。したがって、線形代数学を習得するとは、単に理系の基礎を学ぶという意味を超えて、「世界を記述する方法」を手に入れるということに他ならないのである。
Linear algebrais often taughtas a branch of “theoretical mathematics” inhigh school or university. However,in reality,itisone ofthe most practically useful and fundamentallyuniversal mathematical languages, deeply embedded in modern science, technology, and even societal systems. Concepts suchas matrices,vectors,linear mappings, and eigenvalue problems are not confined to chalkboards; they appear ineverything fromAI algorithms to physicallaws, from social infrastructure to economicmodels.
First and foremost,information technology (IT)and artificialintelligence (AI) heavily relyonlinear algebra. Inmachine learning, especiallydeep learning,core operations involve multiplying inputvectorsby weight matrices and passing them throughnonlinear transformations. Taskslikeimagerecognition,natural languageprocessing, andspeechrecognition areall enabledby thisframework. Large languagemodelslikeGoogle Translate or ChatGPT compute semantic similarity in high-dimensionalvectorspaces, using matrix operationsat theircore. Furthermore, optimization algorithmslike gradientdescent relyonlinear algebraicstructures suchas Jacobian and Hessian matrices.
In physics and engineering,applications are justas profound. Whether in classical mechanics orquantumtheory, physical systems are oftenmodeled usinglinear differential equations. Their solutions typically involve eigenvalue decomposition or matrix exponentiation. Inquantum mechanics especially,statevectors and observables are treated usinglinear operators, illustrating that modern physicsitselfis fundamentally atheory builtonlinear algebra.
In robotics and mechanical design,linear algebra governs spatialmotion and control. The position and orientation of roboticarms are calculated using rotation matricesand affine transformations. Tasks suchas coordinate transformation,vector composition, and sensor data integration relyon real-time solutions tolinear systems. In structural engineering, large-scale finite element analyses are conductedby solving matrix equationson supercomputers.
In economics and data science, the role oflinear algebrais equally indispensable. Regression analysis and principal component analysis (PCA), whichmodel how variables affect outcomes or reduce the dimensionality of data, are built entirelyonvector and matrix operations. PCA, for example, uses eigenvectors to identify directions of maximum variance,allowing analysts to compress data while preservingkey information. These techniques arenow widely applied in marketing,finance,sports analytics, andmore.
In communications and control systems,linear algebraagain plays a central role.Digitalsignalprocessing (DSP) relieson Fourier transforms and filtering—operations basedon matrix transformation. Industrialrobots and drones usestate-spacemodels that dynamically compute system outputsvia matrix operations. The controllability and observability of these systems are judged mathematicallyvia conceptslike matrix rank and eigenvalues.
Recently, graphtheory andnetwork analysis have also embracedlinear algebra. In socialnetwork analysis, relationshipsbetween users are encodedas adjacency matrices. Techniques suchas spectral clustering extract meaningfulstructure from eigenvalues and eigenvectors of these matrices.Google’sPageRank algorithmis a directapplication ofsteady-statevector computation from atransition probability matrix—a textbooklinear algebra problem.
In conclusion,asking “whereislinear algebra used?”may be less appropriate than recognizing that “linear algebrais used everywhere.”Itsabstractstructures—matrices,vectors,linear transformations—permeate the foundational layer of countless phenomena.Masteringlinear algebrais notonly a rite of passage forSTEM disciplines;itis the acquisition of auniversal language for describingthe world.
浅野いにおの『おやすみプンプン』は、一見すれば鬱々とした陰鬱な物語の連なりで構成された「鬱漫画」に分類されることが多い。しかし本作は、単なる悲劇や不条理を描くことにとどまらず、「信仰」「主観」「他者との断絶」「循環する人生」といった普遍的なテーマを内包する、非常に重層的な物語構造を持っている。そのため、本作を真に読み解くには、登場人物たちの行動の背後にある“信じるもの=信仰”と“自分自身の在り方”に注目する必要がある。
物語の中核を成すのが「信仰」というテーマである。浅野はインタビューで「信じるとは何かを描きたかった」と述べており、本作には信仰に関する台詞が幾度となく登場する。たとえば、「一番大切なものって何?これだけは絶対に信じられるものって何?」という問いかけは、主人公プンプンだけでなく読者に対しても向けられている。この信仰とは、宗教的な意味合いにとどまらず、人が人生においてすがる“よりどころ”そのものであり、言い換えれば「何を拠り所にして生きているか」という主観の問題と密接に結びついている。
登場人物たちはそれぞれ異なる信仰を持つ。プンプンは、幼少期におじから教えられた呪文を通して出現する“神様”を信じる。その神はしばしば彼の暴力衝動や性衝動に呼応して現れ、プンプンの深層心理を象徴する存在でもある。一方、愛子は「運命」という目に見えない力を信じ、現実逃避的な恋愛に自らを賭けていく。対照的に、幸は「現実」そのものと向き合うことを選び、不遇な境遇や自らのコンプレックスに抗いながら、生きる力を育んでいく。このように、信じるものの違いが登場人物間の断絶や対立を生み出す一方で、それぞれの選択の背景には“自己をどう捉えるか”という根本的な問いが潜んでいる。
この“自己”の捉え方を象徴するのが、主人公プンプンの姿である。彼は物語を通して、ひよこ型の抽象的なキャラクターとして描かれており、読者が主観を投影しやすい“空白”として機能している。顔も表情も持たない彼の姿は、読者が自由に解釈できる象徴であると同時に、プンプン自身が「何者でもない」存在であることを表している。だが物語が進行するにつれて、その姿は変化していく。首から下が人間となり、やがて顔まで黒く塗りつぶされ、最終的には完全な人間の姿として描かれるようになる。これは読者の主観が投影できない状態=プンプンが「自己の確立」を果たしたことを意味している。
144〜145話で描かれる人間の姿のプンプンは、自らの意思で言葉を発し、「先に進まなければならない」と語る。これは、これまで他者のナレーションによってしか語られなかった彼が、はじめて自己の主体性を持ったことを示す。そしてこの主体性の獲得は、物語における大きな転換点でもある。「何を信じるか」「誰に寄りかかるか」という外部への依存から、「自分自身でいる覚悟」への移行がここで描かれているのだ。
一方で本作は、プンプン個人の成長や苦悩だけでなく、人間同士が知らず知らずのうちに互いに影響し合い、その影響が時に大きな循環を形作るというテーマにも踏み込んでいる。たとえば、終盤に登場するキャラクター・ハルミンは、プンプンの旧友であり、最終話では彼の視点で語られる。彼はかつてプンプンと確かに関係を持っていたにも関わらず、名前すら思い出せず、鳥人間の姿のままのプンプンと再会する。この描写は、「他者を完全に理解することはできない」という本作の核心を象徴している。そして同時に、人は互いに影響を与え合いながらも、その影響の全容には永遠に気づけないという限界をも示している。
また、物語の終盤で雄一おじさんの息子が誕生し、その目にプンプンと同じ“神様”が宿っている描写がある。この神様は暴力や衝動の象徴でもあり、それが生まれたばかりの子供に宿るという描写は、人間の本質的な不安定さ、そして絶望と希望が常に隣り合わせであるという現実を映している。同時に、それは“循環”の象徴でもある。人は変わりながらも、似たような道を辿っていく。世代を超えて繰り返される人間の営みの中で、物語は終わりを迎えるのではなく、常に新たな始まりを内包しているのだ。
この“循環”というテーマは、クラスでの転校生の登場や、再び繰り返される小学生の会話によっても強調される。「地球って滅亡するの?」「普通ってなに?」といった会話が、かつてプンプンたちが交わしたものと酷似していることからもわかるように、物語は一つの輪として再び始まっていく構造になっている。
このような循環の中で大切なのは、「自分自身でいること」である。雄一おじさんの語る「覚悟」という言葉、そしてプンプン自身が語る「先に進まなきゃならないんだ」という言葉は、絶望の中でもなお自分であることを選ぶ姿勢の表れである。自分が自分でいることができれば、他者との違いを受け入れ、主観の多様性を尊重することができるようになる。宍戸というキャラクターが象徴するように、「人はそれぞれに正しく、それぞれに間違っている」という価値観のもとで生きることは、傷つけ合うことを避け、希望を循環させる力になる。
結局のところ、『おやすみプンプン』は、「信じるものを持つこと」「主観を自覚すること」「他者との違いを受け入れること」「それでも前を向く覚悟を持つこと」が、この不条理で複雑な世界を生き抜くための指針になるのだと語っている。物語の結末が希望か絶望かは、読者それぞれの主観に委ねられている。しかしその読後感に残るのは、決して“鬱”だけではない。混沌の中でも人は自ら意味を見つけ出し、進んでいける——そうした切実で静かな肯定の姿勢こそが、本作の持つ最大のメッセージなのである。
InioAsano’s Goodnight Punpunis often labeledas a “depressingmanga,” but this classification barely scratches thesurface of what the work trulyis. Beneathits seemingly dark and dismal exterior lies a richly layered narrative exploringuniversalthemes:faith, subjectivity, disconnection, identity, and the cyclicalnature ofhuman life. Through these motifs,Asano crafts astory thatis not simply about tragedy, but about how people search for meaning in a world filled with ambiguity and contradiction.
At thecore of thestoryisthe theme offaith.Asanohas stated in interviews thathis intentionwas to explore “whatit means tobelieve.” This notion of beliefis not limited to religiousdevotion; rather,it encompasses whatever a person chooses to relyon in order tosurvive emotionally and psychologically. Eachmajor character in Punpun clings to their own form offaith: Punpunbelieves in a “God” — a strange, afro-hairedmanwho appears wheneverhis inner turmoil flares up.Aikobelieves infate and thedream of escapingreality.Sachi, in contrast,believesin realityitself, facing hardship head-on. Uncle Yuichiis initially boundby guilt, and latershiftshisfaith toacceptance of self. These divergent beliefslead the characters intoconflict, misunderstanding, andisolation — and yet they form the crux of thestory’s depth.
Equally essentialis the concept of subjectivity, exploredmost uniquely through Punpun’s visual design. Throughout themanga, Punpunis drawn notas a typicalhuman, butas a simplifiedbird-like figure — a blankcanvas. Thisallowsreaders to project their own emotions and interpretationsontohim, mirroring the fragmented and subjective way we perceive others in reallife.As thestory progresses, Punpun’s form changes: he gains ahumanbody,his faceis eventually blackedout, and in theclimax, heis drawnas a fully realistichumanbeing. Thisevolution mirrors Punpun’s psychological transformation: from an undefinedyouth withendless potential to a personwhohas definedhimself — for better or worse — and thus can no longer be interpreted freelyby thereader.
In chapters 144–145, Punpunfinally speaks inhis ownvoice throughspeech bubbles rather than omniscient narration. Thisshiftsignals amajor turningpoint: hehas gained agency and self-awareness, becoming capable of articulatinghis own identity. He declares, “Butthe worldisn’t going to end, andhumanity won’t disappear. So we’vegot to keep going.” This marks a departure from passivity and external influence;itis thebirth of a self-determined Punpun.
But Punpunis notonly astory of individual identity.It also presents abroader philosophy:humanslive in aweb of unseen influence, constantly affecting each other without realizingit. Thisideais symbolized in multiple narrative threads — suchas the reappearance of Harumin, achildhoodfriendwho narrates thefinal chapter. Harumin doesn't even remember Punpun'sname, highlighting thepainfultruth that evenonce-meaningful relationships can fade into anonymity. Yet their re-encounter suggests that ourlives are built from these quiet,half-forgotten connections.
Thistheme of cyclicalhuman experience comes fullcircle in thefinal scenes. Harumin,now a teacher, watcheshis students engage in conversations eerily reminiscent of those Punpunonce had — questions about the end ofthe world, aboutsex,and about whatit means to be "normal." Themanga implies thatlifeis notlinear, but circular: newgenerations relive old stories, often unaware of theirechoes.
Similarly, thebirth of Yuichi’s son — depicted with a miniature “God” figure inhis eye — symbolizes the continuation of inner turmoil,desire, andfear across generations.Hope and despair exist sideby side.Life beginsagain, uncertain butopen, and within this ambiguity lies meaning.
Inthe world of Punpun, to trulyliveis not to find afinalanswer but toaccept contradictionand ambiguity — to embrace the discomfort of not knowing. Thisis the essence of selfhood: to beoneself, despitethe fact that othersmay never fully understandyou. Characterslike Shishido embody this worldview. He says, “People have different opinions. That’s what makeslife interesting.Isn’t that enough?” He remains kind even afterbeing gravely injured, showing thatitis possible to choose compassionoverblame — to acknowledge the multiplicity oftruths.
Ultimately, Goodnight Punpunis not a nihilistic work. Rather,itis about thecourage required to beoneself, the humility toaccept that others are different, and the persistence to keep going in a world that doesn’t offer easyanswers.It tells us:
Peopleallliveby different beliefs.
Noone can fully understand another.
Yet we affect each other in countless unseen ways.
This influenceis cyclical, part of anendlesshuman pattern.
Within thiscycle, thereispain — but alsohope.
Byaccepting ourselvesand acknowledging others’ subjectivities, we cancontinue thiscycle in a way that fosters empathy and renewal.
Whether Goodnight Punpunends in despair orhope dependson thereader. Butone thingis certain:it offers a profound and deeply personal meditationon whatit means tolive — notas anideal, butas afragile, flawed, and ever-changinghumanbeing.
まずメカニカルキースイッチにも薄型タイプがあることを知っておくといい。超薄型が作れるパンタグラフほどではないがケースやキャップもそこそこ薄型になる。
界隈では薄型はかなりの傍流になるが、既製品ではIQUNIX Magi65やLofree Flow84やNuphy Air60V2といった機種がキーボードマニアからの評価も高い(=打鍵感や打鍵音が良い)。
先に挙げたやつほどコトコトとクリーミーな音がしてオススメ度が高い。とはいえ、あくまでロープロファイル系の中では、という話。
浅いキーストロークの熱心なファンでもなく、自作系に踏み入る気があるならば、通常サイズのメカニカルスイッチでも、スプリングが軽いものや、軸を高分子素材にする等で滑らかさをあげたものを用いて軽い打鍵感を作ることができ、そちらの方が沼が深い。
またケース側でも、最近のカスタムメカニカルキーボードキットは大抵がガスケットマウントと言って基盤をシリコンラバーで挟むことで底打ち時の負荷をへらす(たわむ)設計になっており、疲れにくくなっている。
この手のキットはケース全体がアルミニウムなどの金属で出来ていて物理的に重くすることでいい音を作るのが主流のアプローチになっている。安いキットやハンドメイド系のガチ自作ではプラ筐体が多いが。
とりあえず手頃な入門キットをお望みで個人輸入ができるなら、今はLucky65 V2がダンゼンおすすめだ。アルミでは最安レベルながら質感も高くカッコいい。
ベアボーンキットなのでスイッチやキーキャップは自分で調達する必要がある。
スイッチは安価で良いものを選ぶなら、MZ Studio Z1 Linear Switchがおすすめだ。
キーキャップは好みになるが、マニアからはPBT素材で厚めのものが好まれる。
コスパ重視なら、Womier Factory Storeあたりが手頃な値段でそこそこのものを売っている。AmazonでXVX名義で売ってるのと同じ会社だがどうせ中国から来るならAliのが安い。
ちなみにこのストアが売っているWomier SK65という完成品キーボードは、裏面の明らかにLuckyと書かれた金属ウエイトで分かるように、Lucky65初代のODM版と思われ、右上キーをノブに置き換えてスイッチとキャップをセットにしたもの。
ただ付属のスイッチは47gfと重くはないが特別軽くはないので軽いスイッチがいいなら40gf以下のものを選んだほうがいいだろうことを考えると微妙。
この筐体はV1だがV2の方がクオリティは上がっているようで、少々jsonファイルを探す必要はあるがキーマップの自由度も増していて、マグネット脱着機構で分解もしやすくなっている。
スイッチとキャップをはめ込むだけで完成するこの程度の半完成ベアボーンキットであればV1完成品ODMよりV2を狙ったほうがいいと個人的には思う。
英語配列や65%レイアウトなどを敬遠する人もいるが、それほどハードルは高くないと思う。
配列は、OSの設定で英語キーボードに設定して、IMEの設定で押しやすいキーに日本語ON/OFF(自分はShift+スペース)を割り当てるだけで、あとは細かい記号の違いに慣れればいい。@などは押しやすくなる。
65%などのFキー列がないものを使いこなすのは一見難しく感じるが、機種専用のキー割当ソフトでFnに相当するレイヤキーをCapsLockあたりの位置に移動してしまえば、むしろ指をあまり動かさずブラインドでFキー列を押せるようになるので慣れたら快適。
割当ソフトはjsonを読み込ませて使うデファクトスタンダードアプリであるVIAや機種固有のメーカー製アプリだったりするが、最低限ググる能力があれば問題ないだろう。Fnキー位置を変更できない機種があることは事前にチェックが必要。
技適を気にする人は有線のみのものか国内代理店のついている無線製品を選ぶのが無難だがこの手の趣味はだいたい国内に入ってきていない中国ブランドが強いので自己責任的なアレだ。
Which waySony /PlayStation?🚀
ASTROBOT
✅Dev team: 65
✅Devtime: 3 years
✅Budget: $20m
✅Metacritic: 94%
✅Biggest GOTY contender of 2024
CONCORD
✅Dev team: 220
✅Devtime: 8 (since inception)
✅Budget: Reported$100-200m
✅Metacritic: 62%
✅Shut down <2 weeks
Idon’tthink it evenneeds to be said that single player gaming andlinear/shorter games are the way, notlive service and notcookie-cutter bloatedopen world games😎
とりあえず調べたところだと、このあたりは良いらしい。
Gene H. Golub「Matrix Computations」 ・・・ 行列計算として知ってないといけないらしい
Gilbert Strang 「Linear Algebra and Learning from Data」 ・・・ MITのYou Tube動画が上がってるものの教科書らしい。
Steven L.Brunton他「Data-Driven Science and Engineering:Machine Learning, Dynamical Systems, and Control 」 ・・・ 神経科学でのデータ処理に関係するらしい。You Tubeの動画がある。
大学生協の洋書コーナーに通っていれば、メジャーな本は知ることができるのだろうが、
独学でやろうとしているのですぐ躓く。
19700 6.2 99724
指が震えるのと打つべきローマ字がすぐに出てこなくてスコアがここ最近で一番悪かった
https://www.coursera.org/learn/machine-learning/ の linear regresion withone variable
https://codewithandrea.com/videos/2020-02-10-starter-architecture-flutter-firebase/ 読んだ
https://www.udemy.com/course/flutter-firebase-build-a-complete-app-for-ios-android/ のセクション1,2
~7:00睡眠
~8:00ランニング
~12:30 授業
~13:00 おひるごはんとか
~15:00https://www.coursera.org/learn/machine-learning/ のLinear AlgebraReview
たぶん国内のまとめでは一番多く(また多機能)のソフトを紹介してるのでは?
Adobeの代替を探してる方や学生さんに参考にしていただければ幸いです。(あくまでも、趣味の範囲やお金のない学生向けです。可能ならAdobeでまとめたほうが情報も多いし、ソフト間の連携もシームレスになるのは言うまでもなく。)
有名だけどあまり優秀でないと思ったものは記載してないものがあります。(ex,Pixa、Sai、Paint.net、MMD等)
各カテゴリのとなりの()はAdobeではどのソフトかを表します。
Macを私は持ってますがあまり好きでないのと、ほかの方にあまりお勧めできない(主にスペック面で)ため載せてません。
今回はCADについてはまとめませんでした。
単純に私があまり知らないのと、様々な用途が多くて分類が面倒なので。
3DCGは絵を描けなくてもアニメーション動画を簡単に作れる点が嬉しいですよね。
有償であればいろいろなメーカーから良いもがたくさん出てます。(Light Works、Cinema4d等)
あと学生であればAutodeskの高性能なものを無償で使えます。
以下その一覧
それぞれ梱包されてるのは違いますがAutoCAD、3dsMax、Maya、MotionBuilderなどプロ向けのが無償です。
マカーならKritaやAffinityPhotoやPixelmatorを組み合わせればアマチュアの方であればPSでなくてもいいのではと思えるほど。
CMYKでの編集可能なソフトはPhotoshopだけでないですよ。
KritaとCorelDraw、AffinityPhotoは可能です。
ただしAffinityPhotoはペンタブの手ブレ補正はないです。(Kritaにはついてます。)
写真編集、特にRaw現像ならあまりPhotoshopに拘る必要は無いと思ってます。(富士フィルムのような特殊なメーカーを使用してない限り。)
レタッチは確かにPhotoshopは強力ですけど、AffinityPhotoも十二分な機能はあります。
業務用でPhotoshopも使ってるという方以外は正直Affinityで問題ないと思います。(実際に私はそうです。)
有名であってもUIや使い勝手はAEに落ちるものがほとんどですし。
その点Blenderは多機能すぎますね。その分複雑だったりしますけど。
あとパワポやKeynoteを使えば安易なFXソフトになります。
意外なのはVFX(プロジェクションマッピング)ソフトでフリーのはほとんどないです。
Macの有料ソフトになりますがMadMapperとVDMX5の組み合わせは比較的分かりやすいです。
けどソフトが(内容を考えたら安いですが)この中では比較的高くなります。
あとかなりのマシンスペックが必要になるんでMacBookなら15インチモデルは欲しいですね。
DAWは比較的容易に開発できるせいかフリーのものや新規のものが多いです。
たくさんあるので紹介しきれないので、私が一番いいと思ってるFL Studioとかなり安価なReaperのみ紹介します。(←追記で他のも加えました)
FLはサポートを考えると非常に安いです。(最近、ちょっと雲行きが怪しいのでは?となってる状況です。Sonar見たくひどい状態ではないのですが、Golという中の人の移籍がどうとやら。)
ただEDMが得意で、生音源等は別途導入する必要がある場合があります。
他のDAWソフトはコスパだけなら中間グレードが一番コスパ良いと思います。(Cubase Artist、Studio One Artist等)
Mac向けのため上には記載してないですがLogicもかなり安いですよ。
ほかの用途ではお薦めはしてませんが、DAW用途でLogicの為だけにMacを購入するのはありだと思います。
Gravitは最近よくFireworksの代替えとしても挙げられてますね。
他にもいいのがあれば教えてください。
追記していきたいです。
以上参考になればうれしいです。
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http://anond.hatelabo.jp/20120902231521
の続き
TwitterBootStrapでナビバーの色を変えたい場合は
bootstrap.cssの
.navbar-inner{ 省略background-image: -moz-linear-gradient(top, #333333, #222222);background-image: -ms-linear-gradient(top, #333333, #222222);background-image: -webkit-gradient(linear, 0 0, 0 100%, from(#333333), to(#222222));background-image: -webkit-linear-gradient(top, #333333, #222222);background-image: -o-linear-gradient(top, #333333, #222222);background-image:linear-gradient(top, #333333, #222222);background-repeat: repeat-x; filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient(startColorstr='#333333', endColorstr='#222222', GradientType=0); 省略}
の「#333333」「#222222」の部分を変えればOK。
同じ色にしたい場合は、どっちも同じ値を指定すればいいし、グラデーションで、違う色にしたい場合は、それぞれを変更したい色の値を
指定すればOK。
1, about the trickle charge, rapid charging and stablebattery charging algorithm
According to the energy requirements of thefinalapplication, abatterymay contain up to 4lithiumion orlithium polymerbatterycore,its configuration will have a variety ofchange,at the sametime with amainstreampoweradapter: directadapter,USBinterface orcar charger. Remove thecore quantity,core configuration orpoweradapter type difference, thebatteryhas the same charge characteristics. So they charge algorithm.Lithiumion and li-ion polymerbattery best charging algorithm can divided into three phases: trickle charge, rapid charging and stable charge.
Advancedbattery charger withadditional security function normally. For example, if thecore temperature exceeds the given window, usually 0 ℃-45 ℃, charge will be suspended.
Remove some verylow-end equipment, nowon themarket/li-ion polymerlithiumionbattery solutions are integrated with theouter components or, inaccordance with the characteristics of the charging to charge, this is not just toget better effect charge, but also for safety.
LTC4097 can be used to exchangeadapter orUSBpower supply for single quarter/polymerlithiumionbattery. Figure 1 fordouble input 1.2 Alithiumbattery charger LTC4097schemes.It USES constant current/constant voltage algorithm charging, from exchangeadapterpower charge, programmable filling up to 1.2 electric current A, and withUSBpower can beas highas 1 A,at the sametime,automatic detection in each input voltage whether there. This device also provideUSB the current limit.Applications includePDA,MP3players,digital camera,lightportable medical andtest equipment andbigcolor cellular phone. The performance characteristics: no external micro controller charging termination; The inputpowerautomatic detection and choice; Through the resistance fromthe exchange of chargingadapter input can beas highas 1.2 A programming charge current; The resistance of programmableUSB charging current is up to 1 A;100% or20%USB charging currentset; The inputpower output and existing bias NTC (VNTC)pinas a120mA drive ability; NTC thermistors input (NTC)pin for temperature qualified charged; Pre-settingsbattery voltage with floating plus or minus 0.6%accuracy; Thermal regulationmaximize chargerate and free hotair LTC4097 can be used to exchangeadapter orUSBpower supply for single quarter/polymerlithiumionbattery. The use of constant current/constant voltage algorithm charging, from exchangeadapterpower charge, programmable filling up to 1.2 electric current A, and withUSBpower can beas highas 1 A,at the sametime,automatic detection in each input voltage whether there. This device also provideUSB the current limit.Applications includePDA,MP3players,digital camera,lightportable medical andtest equipment andbigcolor cellular phone.
2,lithiumion/polymerbatteryscheme
Lithiumion/polymerbattery chargescheme for differentnumber ofcore,core configuration, andpower types are different.At presentmainly have threemain chargingscheme:linear, Buck (step-down)switch and SEPIC (booster and step-down)switch.
When the input voltage inbig with the charger with sufficient clearance ofcore afteropening voltage,it islinearscheme, especially 1.0 C fast charging current than 1 Abig too much. For example,MP3players usuallyonlyonecore, capacity from 700 to 1500mAh differ, full charge voltage isopen 4.2 V.MP3 playerpower is usually theAC/DCadapter orUSBinterface, the output is the rule of 5 V;At this time, thelinearscheme isthe most simple, most charger of the efficiency of thescheme. Figure 2 shows forlithiumion/polymerbattery solutionlinearscheme,basicstructure andlinear voltageneat device.
MAX8677A isdouble inputUSB/ACadapterlinear charger, built-inSmartPower Selector, used for rechargeable single quarterby Li + batteriesportable devices. The charger integration of thebattery andthe externalpower source and loadswitch chargingall thepowerswitch, so that no externalMOSFET.MAX8677A ideal used inportable devices, suchassmartphones,PDA,portable mediaplayers,GPS navigation equipment,digital camera, anddigital cameras.
MAX8677A can work in independentUSB and thepower inputACadapter ortwo input eitherone of the input. Whenconnecting externalpower supply, intelligentpower source selectorallows the system notconnectbattery or can and depth dischargebatteryconnection. Intelligentpower source selector willautomaticallyswitch to thebattery system load, use the system did not use the inputpower supply parts forbattery,make full use of limitedUSBand adapterpower supply input.All theneeded electric current detection circuit, including the integration of thepowerswitch,all integration in the piece.DC input current highest limit can be adjusted to 2 A andDC andUSB inputall can support100mA, 500mA, andUSB hung mode. Charge current can be adjusted toas highas 1.5 A, thus support wide range ofbattery capacitive. Other features includeMAX8677A thermal regulation,over-voltage protection, charging status and fault output,power supply good surveillance,battery thermistors surveillance, and chargingtimer.MAX8677A using save a space, hot enhanced, 4mm x 4mm,24 of thepins TQFN encapsulation, regulations, work in exceptional temperature range (40 ~ + 85 ℃).
2.2 Buck (step-down)switchscheme
When A 1.0 C of the charging currentmore than 1 A, or the input voltage of thecore than withhigh voltageopenmany, Buck or step-down plan is A better choice. For example, basedon the hard drive in thePMP, often use singlecorelithiumionbattery, the full ofopen is 4.2 V voltage, capacity from1200 to2400mAh range. And nowPMP is usually use thecar kit to charge,its output voltage in a 9 V to 16 between V. In the input voltage andbattery voltage is the voltage difference between high (minimum 4.8 V) willmakelinearschemelowers efficiency. This kind oflow efficiency, plusmore than 1.2 A 1 C fast charging electric current, have seriousheat dissipation problems. To avoid this kind of situation, will the Buckscheme. Figure 3 forlithiumion/polymerbattery chargerscheme Buck diagram,basicstructure with Buck (step-down)switching voltage regulators completely the same.
2.3 SEPIC (booster and step-down)switchscheme
In some use of three or fourlithiumion/polymercore series equipments, charger of the input voltage is notalways greater than thebattery voltage. For example, laptop computers use 3corelithiumionbattery, full charge voltage isopen12.6 V (4.2 Vx3), capacity is 1800mAh to 3600mAh from.Power supply input or output voltage is 1 6 VAC/DCadapter, or iscar kit, the output voltage in a 9 V to 16 between V. Apparently, thelinear and Buck solutions are not for thisgroup of batteries. This is about to use SEPICscheme,it can in the output voltage is higher than when thebattery voltage, can be in the output voltage less than when thebattery.
3, andpower detection algorithm is proposed
Manyportable products use voltage measurements to estimate the remainingbatterypower, but thebattery voltage and surpluspower relationship but will with the dischargerate, temperature andbattery aging degree ofchange,make this kind of method cantop 50%margin of error. Themarket for longer to use product demand unceasingly strengthens, so the system design personnelneedmoreaccurate solution. Use capacity check plan come to measurebattery or consumption of electricity, will be in a wide range ofapplicationpower to providemoreaccurate estimate of thebatterypower.
3.1power detection algorithm isone ofthe examples ofapplication, function complete list,double thebatteryportablebatteryapplication design
Thebattery circuit description. Figure 4 (a) can be used for identification ofIC functions with typicalapplication circuit batteries.According to the use ofICtesting program is different, thebatteryneeds to haveat least three to four outside the terminal.
VCC and BATpins will even to thebattery voltage, so that for, Cpower and thebattery voltage measurement. Thebattery isconnected a grounding resistance smaller detection resistors, let capacity check meter high impedance SRP and SRN input can monitor sensor resistanceon bothends of the voltage. Throughtesting the currentflows through a resistor can be used to judge thebattery or release the amount of electricity. Designers choose detection resistance value must be considered when resistanceon bothends of the voltage can'tmore than100mV,low resistancemay bemore hours in current errors. Circuit board layout must ensure that SRP and SRN totesting fromas closeas possible to theconnection of the resistor sensor resistance end; In other words, they should be the Kelvinattachment.
HDQpinneed external and resistors, this resistance should be located the host or themainapplication, such capacity check plan to thebattery andportable devices when sleep functionenableconnection broken. Advice and resistance choose10 k Ω.
Once thebattery through the appraisal, bq26150 will issuecommands to ensure that the host and quantitytest plan ofmaterial lines between normal communication. When thebatteryconnection interruption or toconnect,the whole the identification process will be repeatedagain.
Host to be able to read capacity check plan of variable voltage measurementbattery, tomake sure the end of discharging threshold and charging terminate threshold.As for the remainingstatepower (RemainingStateofCapacity), do notneed to read can use directly.
The above bq2650x and bq27x00etc capacity check plan provides thebatterymanufacturer a simple to use options, thisscheme L [just measuringbattery voltage to be precise, so these capacity check plan can be applied to variousbatteryframework, and can support thebattery identification anddouble thebatteryapplication '
3.2power detection algorithm is an example ofapplicationsanother, can apply toall kinds of general voltmeter newIC.
Today'smanymanufacturers can provide a variety of voltmeterIC,, theuser can choose the suitable function device, to optimize the product price. Use voltmeter measurement of storagebattery parameters, the separate architectureallowsusers in the host custompower measurement algorithm within. Eliminating embedded processorbattery cost.On this to Dallase semicconductor company called cases of DS2762chip for typical analysis. A new separate voltmeterIC,itsstructure see chart 5 (a) below.
DS2762 is a single quarter oflithiumbattery voltmeter and protection circuit, integrated into a tiny 2.46mm x 2.74mm inversion of packaging. Due to internal integration forpower detection of high precise resistance, this device is very save a space.It is the small size and incomparable highlevel of integration, for mobile phonebattery and other similar handheld products, suchasPDA,etc, areall very ideal. Integrated protection circuit continuously monitoring thebattery voltage,over voltage andflow fault (charging or discharge period). Different from the independent protectionIC, DS2762allowmain processor surveillance/control protection FET conductionstate, such, can DS2762 through the protection of thepower system and the control circuit implementation. DS2762 can also charge abattery consumptionhas depth, when thebattery voltage within three V, provide a limit of the charging current recovery path.
DS2762accurate monitoringbattery current, voltage and temperature, the dynamic range andresolution ofcommon satisfy any mobile communication producttesting standards. The measurement of current for internally generated when the integral,realize thepower measurement. Through the real-time, continuousautomatic disorders correct, the precision ofpower measurement can be increased. The built-in measuring resistance due to eliminatemanufacturing process and temperature and cause resistancechange, further improve the precision of the voltmeter. Important data stored in 32bytes, canadd the lock EEPROM; 16bytes ofSRAM are used to keep dynamic data. And DS2762all communicationall through the 1-Wire,more communicationinterface node, minimize thebattery and theconnection to the host.Itsmain features for; Single quarter oflithiumbattery protector; High precision current (power measurement), voltage and temperature measurement; Optional integrated 25 m Ω measuring resistance, each DS2762 after fine-tuning alone; 0 Vbattery restore charge; 32bytes can lock EEPROM, 16bytesSRAM, 64 aROM;
1-Wire, node,digital communicationinterface; Supportmorebatterypower management, and through the protection system control FETpower; Dormancy modepower supply currentonly 2 µ A (most); Work modepower supply current for 90 µ A (most); 2.46mm x 2.74mm inversion of packaging or 16 feet SSOP packageled, and both are can choose with or without detection resistance; Afterhas with e
Table of Contents: ||||||
オープンソースソフトウェアとGIS | Open Source software andGIS | Open Source software andGIS | 1 (6) |
オープンソース概念 | Open Source concept | 1 (2) | |
オープンソースGISとしてのGRASS | GRASSas anOpen SourceGIS | 3 (2) | |
ノースカロライナサンプルデータセット | The North Carolina sample dataset | 5 (1) | |
この本の読み方 | How to read thisbook | 5 (2) | |
GISの概念 | GIS concepts | GIS concepts | 7 (14) |
一般的なGISの原理 | GeneralGIS principles | 7 (6) | |
地理空間データモデル | Geospatial data models | 7 (4) | |
GISデータとシステムの構成 | Organization ofGIS data and system | 11 (2) | |
機能 | functionality | ||
地図投影法と座標系 | Map projections and coordinate systems | 13 (8) | |
地図投影原理 | Map projection principles | 13 (3) | |
一般的な座標系とdatums | Common coordinate systems and datums | 16 (5) | |
GRASSをはじめよう | Getting started withGRASS | Getting started withGRASS | 21 (32) |
第一歩 | First steps | 21 (16) | |
GRASSのダウンロードとインストール | Download and installGRASS | 21 (2) | |
データベースとコマンドの構造 | Database andcommandstructure | 23 (3) | |
GRASS6のためのグラフィカルユーザインタフェイス: | GraphicalUser Interfaces forGRASS 6: | 26 (1) | |
QGISとgis.m | QGIS andgis.m | ||
ノースカロライナを用いてGRASSを開始 | StartingGRASS with the North Carolina | 27 (3) | |
データセット | dataset | ||
GRASSデータ・ディスプレイと3D可視化 | GRASS data display and3D visualization | 30 (4) | |
プロジェクトデータ管理 | Project data management | 34 (3) | |
新しいプロジェクトでGRASSを開始 | StartingGRASS with a new project | 37 (7) | |
aのための座標系の定義 | Defining the coordinatesystem for a | 40 (4) | |
新しいプロジェクト | new project | ||
空間投影されていないxy座標系 | Non-georeferenced xy coordinate system | 44 (1) | |
座標系の変換 | Coordinate system transformations | 44 (9) | |
座標系のリスト | Coordinate lists | 45 (2) | |
ラスタとベクトル地図の投影 | Projection of raster andvector maps | 47 (1) | |
GDAL/OGRツールで、再投影 | Reprojecting with GDAL/OGR tools | 48 (5) | |
GRASSデータモデルとデータの交換 | GRASS data models and data exchange | 53 (30) | |
ラスターデータ | Raster data | 54 (16) | |
GRASSの2Dの、3Dのラスターデータモデル | GRASS2D and3D raster data models | 54 (2) | |
領域の統合と境界 | Managing regions and boundaries | rastermap resolution | |
ジオコードされたラスターデータのインポート | Import of georeferenced raster data | 58 (8) | |
スキャンされた歴史的地図のインポートとジオコーディング | Import and geocoding of a scanned | 66 (3) | |
ラスターデータエクスポート | Raster data export | 69 (1) | |
ベクトルデータ | Vector data | 70 (13) | |
GRASSベクトルデータモデル | GRASSvector datamodel | 70 (3) | |
ベクトルデータのインポート | Import ofvector data | 73 (5) | |
xyCAD描画のための座標変換 | Coordinate transformation for xyCAD drawings | 78 (2) | |
ベクトルデータのエクスポート | Export ofvector data | 80 (3) | |
ラスターデータを使う | Working with raster data | 83 (86) | |
ラスター地図を表示、管理 | Viewing and managing raster maps | 83 (22) | |
ラスターデータの表示と、カラーテーブルの割り当て | Displaying raster dataand assigning acolor table | 83 (3) | |
ラスター地図に関するメタデータを管理 | Managing metadata of raster maps | 86 (2) | |
ラスター地図のクエリとプロファイル | Rastermap queries and profiles | 88 (2) | |
ラスター地図の統計 | Rastermap statistics | 90 (1) | |
ラスター地図のズームと、部分集合の生成 | Zooming and generating subsets from | 91 (1) | |
簡単なラスター地図の生成 | Generating simple raster maps | 92 (2) | |
再分類と再スケーリング | Reclassification and rescaling of | 94 (3) | |
ラスター地図 | raster maps | ||
ラスター地図タイプの記録と値の置換 | Recoding of rastermap types and value replacements | 97 (2) | |
カテゴリラベルの割り当て | Assigning category labels | 99 (4) | |
マスキングとノーデータ値の取り扱い | Masking and handling of no-data values | 103(2) | |
ラスター地図の計算 | Rastermap algebra | 105(10) | |
整数と浮動小数点データ | Integer and floating point data | 107(1) | |
基本的な計算 | Basic calculations | 108(1) | |
“if"状態を使う | Working with ``if'' conditions | 109(1) | |
r.mapcalcのNULL値の取り扱い | Handling of NULL values in r.mapcalc | 110(1) | |
r.mapcalcでMASKを作成 | Creating a MASK with r.mapcalc | 111(1) | |
特別なグラフ演算子 | Special graph operators | 112(1) | |
相対的座標での近傍演算 | Neighborhood operations with relative coordinates | 113(2) | |
ラスタデータの変換と内挿 | Raster data transformation and interpolation | 115(11) | |
離散的ラスターデータの自動的ベクトル化 | Automated vectorization of discrete raster data | 115(3) | |
連続フィールドの等値線の描画を生成 | Generating isolines representing continuousfields | 118(1) | |
ラスタデータのリサンプリングと内挿 | Resampling and interpolation of raster data | 119(5) | |
ラスター地図のオーバーレイとマージ | Overlaying and merging raster maps | 124(2) | |
ラスターデータの空間分析 | Spatial analysis with raster data | 126(29) | |
近傍分析とクロスカテゴリー統計 | Neighborhood analysis andcross-category statistics | 126(7) | |
ラスタフィーチャのバッファリング | Buffering of raster features | 133(2) | |
コストサーフェイス | Cost surfaces | 135(5) | |
地勢と分水界分析 | Terrain and watershed analysis | 140(13) | |
ランドスケープ構造解析 | Landscapestructure analysis | 153(2) | |
ランドスケーププロセスモデリング | Landscape process modeling | 155(11) | |
水文学的、地下水のモデル | Hydrologic and groundwater modeling | 155(3) | |
浸食と宣誓証言モデル | Erosion and deposition modeling | 158(8) | |
ラスタベースのモデルと解析に関するまとめ | Final note on raster-based modelingand analysis | 166(1) | |
ボクセルデータを使う | Working with voxel data | 166(3) | |
ベクトルデータを使う | Working withvector data | 169(94) | |
地図の表示とメタデータ管理 | Map viewing and metadata management | 169(4) | |
ベクトル地図を表示 | Displayingvector maps | 169(3) | |
ベクトル地図メタデータ維持 | Vectormap metadata maintenance | 172(1) | |
ベクトル地図属性管理とSQLのサポート | Vectormap attribute management andSQL support | 173(14) | |
GRASS6でのSQLサポート | SQL support inGRASS 6 | 174(7) | |
サンプルSQLクエリと属性変更 | SampleSQL queriesand attribute modifications | 181(4) | |
地図再分類 | Map reclassification | 185(1) | |
複数の属性があるベクトル地図 | Vectormap with multiple attribute tables: layers | 186(1) | |
ベクトルデータをデジタル化 | Digitizingvector data | 187(5) | |
位相的データのデジタル化の一般原理 | General principles for digitizing topological data | 187(2) | |
GRASSでの対話的なデジタイジング | Interactive digitizing inGRASS | 189(3) | |
ベクトル地図クエリと統計 | Vectormap queries and statistics | 192(4) | |
地図のクエリ | Map queries | 192(2) | |
ベクトルオブジェクトに基づくラスター地図統計 | Rastermap statistics based onvector objects | 194(2) | |
ポイントベクトル地図統計 | Pointvectormap statistics | 196(1) | |
幾何学操作 | Geometry operations | 196(20) | |
位相的な操作 | Topological operations | 197(6) | |
バッファリング | Buffering | 203(1) | |
フィーチャの抽出と境界のディゾルブ | Feature extraction and boundary dissolving | 204(1) | |
ベクトル地図を修理 | Patchingvector maps | 205(1) | |
ベクトル地図のインターセクディングとクリッピング | Intersecting and clippingvector maps | 206(3) | |
ベクトルの幾何の変換と3Dベクトルの作成 | Transformingvector geometry and creating3D vectors | 209(2) | |
点からのコンベックスハルとトライアンギュレーション | Convex hull and triangulation from points | 211(1) | |
同じ位置の掘り出し物の複数のポイント | Find multiple points in same location | 212(2) | |
一般的な多角形境界の長さ | Length ofcommon polygon boundaries | 214(2) | |
ベクトルネットワーク分析 | Vector network analysis | 216(11) | |
ネットワーク分析 | Network analysis | 216(5) | |
直線的な参照システム(LRS) | Linear reference system (LRS) | 221(6) | |
ラスタへのベクトルデータ変化 | Vector data transformations to raster | 227(3) | |
空間的な内挿と近似 | Spatial interpolationand approximation | 230(19) | |
内挿方法を選択 | Selecting an interpolation method | 230(5) | |
RSTによる内挿と近似 | Interpolationand approximation with RST | 235(2) | |
RSTパラメタの調整:テンションとスムージング | Tuning the RST parameters: tension and smoothing | 237(4) | |
RSTの精度を評価 | Estimating RST accuracy | 241(3) | |
セグメント化処理 | Segmentedprocessing | 244(3) | |
RSTとのトポグラフィー分析 | Topographic analysis with RST | 247(2) | |
ライダーポイントのクラウドデータを使う | Working with lidar point cloud data | 249(8) | |
ボリュームに基づくは内挿 | Volume based interpolation | 257(6) | |
3番目の変数の追加: 高度のある降水量 | Adding third variable: precipitation with elevation | 258(3) | |
ボリュームとボリューム-時間内挿 | Volume and volume-temporal interpolation | 261(1) | |
地球統計学とスプライン | Geostatistics and splines | 262(1) |
ノンリニア編集(ノンリニアへんしゅう、Non-linear editing)はコンピュータを使用した非直線的(ノンリニア)な映像編集方式のこと。2台以上のデッキを使いテープからテープへ映像をコピーするリニア編集に比べ、編集箇所を自由に選択でき、映像データを即座に追加・削除・修正・並べ替えることができる利点がある。1990年代に登場し、PCと共に急速に普及した。
編集システムとしてはAvid、AdobePremiere、Corel Ulead VideoStudio、Final Cut Pro、flame、Kino、Canopus CWSシリーズ、Canopus HDWSシリーズなどが代表的である。
PS3のCPUであるCell B.E.は浮動小数点演算処理能力が飛び抜けており、動画エンコード/デコード能力は現在市販されているハイエンドCPUよりも十分に高い。
仮に年月が経過して一般的なPCの性能が向上し、相対的にPS3の処理能力が陳腐化したとしてもコストパフォーマンスの面で断然有利。PS3本体とソフトの価格の合計5万円弱で、同等の環境をPCで揃えるのは至難。時間が経てば本体価格も下がっていくだろうし。
全てのパッケージにHDDが標準搭載で、今月からは80GBが標準になり、しかもその気になればさらに大容量の市販のHDDに換装可能。よって素材となるファイルのストレージとしては容量面も拡張性も十分。また「PLAYSTATION Eye」といったUSBカメラで直接の素材取り込み手段もある。
一般的なMPEG1、2のみならずh.264やDivXも再生に対応しているので、出力形式の対応も敷居は低いのでは。
PS3用ソフト「まいにちいっしょ」には、ゲーム内を録画してYouTubeにアップロードする機能があり、他のメーカーに提供されている開発環境にもこの機能は含まれていると聞く。よって制作した動画や音声をシームレスにYouTubeにアップロードする事も可能なのでは。
制作した動画をフレンドに送ったり、制作者のhomeでフレンドを呼んで上映するといった機能も実現可能なはず。もしくは、ソフトそのものにストリーミングサーバの機能を付加するというのもアリかも。
当然ながら可能だろう。
大容量ストレージと高性能CPUが必須のソフトなのでWiiにはまず不可能だろう。可能性があるとすればXbox360だが、(3)は専用HDDしか選択肢がなく価格も高価。(5)は今のところ実績は無く、PS3に十分なアドバンテージが見込める。
YouTubeやニコニコ動画など、ユーザが作成する動画コンテンツ(CGMとか言うんだっけ)の隆盛は今後も続くと思われるので、その分野で一定の地位を確立するのも将来的にも有益ではないかと思うが、いかがだろうか。