Movatterモバイル変換


[0]ホーム

URL:


はてラボはてな匿名ダイアリー
ようこそ ゲスト さんログインユーザー登録

カテゴリー 「増田クラシック部」RSS

2025-04-24

[増田クラシック部]クラシック現代音楽も聴こう2025.5.10

https://www.youtube.com/watch?v=TAszf5TSQ2w

Live: Lutosławski, Saariaho &Debussy | Carolin Widmann | Bas Wiegers | SWR Symphonieorchester

as SWR Symphonieorchester spielt unter der Leitung von Bas Wiegers Werke von Witold Lutosławski, Kaija Saariaho undClaude Debussy. Die Violinistin Carolin Widmann interpretiert das Violinkonzert Graalthéâtre von Saariaho.


Das Konzert wirdamFreitag,den9.Mai2025, ab20 Uhrliveaus der Liederhalle Stuttgart übertragen.


Programm:

Lutosławski: Kleine Suite für Kammerorchester

Saariaho: Graalthéâtre für Violine und Orchester

Saariaho: Verblendungen für Orchester und Tonband

Debussy:La mer


Mitwirkende:

Carolin Widmann, Violine

Matthias Schneider, Klangregie

SWR Symphonieorchester

Bas Wiegers, Leitung

Permalink |記事への反応(2) | 20:27

このエントリーをはてなブックマークに追加ツイートシェア

2025-02-11

[増田クラシック部]現代音楽を聴こう2025.2.15

Frankfurt Radio SymphonyLive: Matthias Hermann & Alexander Waite with Mason & Lachenmann

https://www.youtube.com/watch?v=2ayrcGjaybU

Christian Mason:

Sympathetic Resonance

Uraufführung


Helmut Lachenmann:

Serynade – Musik für Klavier


Helmut Lachenmann:

My Melodies – Musik für 8 Hörner und Orchester


hr-Sinfonieorchester – Frankfurt Radio Symphony

Marc Gruber / Kristian Katzenberger / Maciej Baranowski /

Michael Armbruster / Charles Petit / Thomas Sonnen /

Gerda Sperlich / Andreas Kreuzhuber, Horn

Matthias Hermann, Dirigent


hr-Sendesaal Frankfurt, 14. Februar 2025


Eine Musik Helmut Lachenmanns für acht Hörner, die nicht nach neuen Klängen sucht, sondern nach neuem Hören.Außerdemeine KompositiondesBriten Christian Mason, die das Orchesterals riesiges Resonanz-Instrument begreift. Und dazwischen Lachenmanns erstesgroßes Klavierwerk –ein Hörerlebnisauch dies.

____________________________


Musicby Helmut Lachenmann for eight horns thatdoes not seek new sounds, but new ways of hearing. In addition, a compositionby theBritish composer Christian Mason, which sees the orchestraas ahuge resonance instrument. And inbetween, Lachenmann's firstmajorpiano work –another listening experience

Permalink |記事への反応(0) | 07:02

このエントリーをはてなブックマークに追加ツイートシェア

2024-09-13

[増田クラシック部]現代音楽を聴こう2024.9.13

ジョン・アダムズハルモニーレーレ /ジョン・アダムズ /東京都交響楽団

https://www.youtube.com/watch?v=wFYCISMlqfI

現代最高の作曲家の一人ジョン・アダムズ都響 を、すなわち日本オーケストラを初めて指揮した歴史的公演より、彼の代表作として絶大な人気を誇る《ハルモニーレーレ》を特別配信!当時の感動と興奮が色鮮やかに蘇ります

第992回定期演奏会Bシリーズより

2024年1月18日(木)サントリーホール

指揮/ジョン・アダムズ

ジョン・アダムズ(1947-)プロフィール

アメリカ合衆国が生んだ現代最高の作曲家の一人であり、指揮者としても活躍する。東海岸ニューイングランド地方で生まれ育ち、ハーヴァード大学卒業後に本拠地西海岸サンフランシスコに移す。そして1982年サンフランシスコ交響楽団のコンポーザー・イン・レジデンスに任命されると、《ハルモニウム》(1981)、《ハルモニーレーレ(和声学)》(1985)など斬新で華麗な管弦楽曲を次々と発表し、以来マイケル・ティルソン・トーマスサイモン・ラトルケント・ナガノ、エサ=ペッカサロネンアラン・ギルバートら著名指揮者がこぞって取り上げる人気作曲家であり続けている。

初期こそ、ライヒ、ライリー、グラスらミニマルミュージック創始者たちに続く世代旗手として注目を集めていたが、彼の音楽は当時から交響的かつ新ロマン主義的だった。そうした作風からオペラオーケストラ曲を得意としており、いずれも現代重要レパートリーとみなされている。中でも、『中国ニクソン』(1987)、『クリングホーファーの死』(1991)、『ドクター・アトミック』(2005)や、《魂の転生》(2002)など現代事件世界情勢を扱った作品は、現在でも上演のたびに物議を醸している。

______

撮影編集:フォンテック

YouTube編集東京都交響楽団

Permalink |記事への反応(1) | 14:09

このエントリーをはてなブックマークに追加ツイートシェア

2024-05-21

[増田クラシック部]クラシックを聴こう2024.5.25

Frankfurt Radio SymphonyLive: John Storgårds & Martin Helmchen withBach/Webern,Mozart &Bruckner

https://www.youtube.com/watch?v=w4L1FGyiFVQ

2024/05/25 に公開予定

Johann Sebastian Bach/Anton Webern:

Ricercar a 6


Wolfgang Amadeus Mozart:

Klavierkonzert D-Dur KV 451


AntonBruckner:

6. Sinfonie


hr-Sinfonieorchester – Frankfurt Radio Symphony

Martin Helmchen, Klavier

John Storgårds, Dirigent


Alte Oper Frankfurt,24.Mai 2024



John Storgårds und Martin Helmchen zu Gast beimhr-Sinfonieorchestermit einer bekanntenBach-Bearbeitung Anton Weberns, einem eher wenig beachteten,mit feinsinnigen Überraschungen aufwartendenMozart-Klavierkonzert undBruckners ebenfalls nicht eben häufig zu hörender 6. Sinfonie.

____________________________


John Storgårds and Martin Helmchen are guests of the Frankfurt Radio Symphony with a well-knownBach arrangementby Anton Webern, apiano concertobyMozart thathas receivedlittle attention but offers subtle surprises, andBruckner's Symphony No. 6, whichis also not often heard.

Permalink |記事への反応(0) | 20:50

このエントリーをはてなブックマークに追加ツイートシェア

2024-04-27

[増田クラシック部]現代音楽を聴こう2024.4.27

https://www.youtube.com/watch?v=MXFdmyn45l8

Grisey: Les espaces acoustiques ∙Ensemble Modern ∙hr-Sinfonieorchester ∙ Kasakawa ∙ Cambreling

ジェラルド・グリゼー 作曲

音響空間

Gérard Grisey:

Les espaces acoustiques ∙


Prologue – pour alto seul 00:00 ∙

Périodes – pour sept instruments 15:58 ∙

Partiels – pour 18 musiciens 32:51 ∙

Modulations – pour33 musiciens 54:14 ∙

Transitoires – pour grand orchestre 1:10:17

Épilogue – pour quatre cors solisteset grand orchestra 1:36:36 ∙


Ensemble Modern ∙

hr-Sinfonieorchester – Frankfurt Radio Symphony ∙

Megumi Kasakawa, Viola ∙

Sylvain Cambreling, Dirigent ∙


cresc… Biennale für aktuelle Musik 2024 ∙

Eröffnungskonzert ∙

hr-Sendesaal Frankfurt, 16. Februar 2024 ∙


ARD-Mediathek:https://www.ardmediathek.de/hr/sendun...


#4K


© 2024

Hessischer Rundfunk (hr)

Permalink |記事への反応(0) | 19:43

このエントリーをはてなブックマークに追加ツイートシェア

2024-04-10

[増田クラシック部]クラシック音楽を聴こう2024.4.10

https://www.youtube.com/watch?v=nZVHarfkes0

Frankfurt Radio SymphonyLive:Alain Altinoglu with Shostakovich's Symphony No. 5

Dmitrij Schostakowitsch:

5. Sinfonie


hr-Sinfonieorchester – Frankfurt Radio Symphony

Alain Altinoglu, Dirigent


hr-Sendesaal Frankfurt,10.April 2024


ChefdirigentAlain Altinoglu und dashr-Sinfonieorchester Frankfurt in einem exklusivenLivestream-Konzertausdemhr-Sendesaal in Frankfurtmit der 5. Sinfonie von Dmitrij Schostakowitsch.

Permalink |記事への反応(0) | 18:34

このエントリーをはてなブックマークに追加ツイートシェア

2024-03-08

[増田クラシック部]平成生まれ作品を聴こう 2024.3.8

中国笙とオーケストラのための《Pink Elephant in Prentisw/score

https://www.youtube.com/watch?v=8iRGrZTa6Jo

作曲清水チャートリー

委嘱上海交響楽団

"Pink Elephant in Prentis" for alto sheng and orchestra

Commissioned and premieredbyShanghai Philharmonic Orchestra (cond. Zhang Liang)


Prentis Hallis abuilding inNew YorkCity, where I spent a year (2015-2016) living in a sleeping bag and taking showers in the toilet. Prentiswas built in 1909 andwas initially designedas apasteurization facility andmilk bottlingplant, then later usedas aHeat Transfer Research Facility, conducting nuclear research and experiments, during the Manhattan Project.Columbia University acquired thebuilding in 1949, and thebuildinghas housedColumbia’sComputerMusic Center (thenColumbia-Princeton ElectronicMusic Center) from the 1950sonwards. During mytime thereat theComputerMusic Center, I have spent mydays andnights exploring stimulating sounds using bothanalog anddigital synthesizers,tape recorders,CTR monitors, and other equipments unfamiliar to me back then.Aside from theComputerMusic Center, thebuilding also housed studios forvisual artists, and so Iwas able to meet many eccentric artists, where we ended up having long conversations every nighton both significant and insignificantissues surrounding us.

Locatedon 125th Street in Manhattan, the “residents” of Prentis Hall were constantly harassedby the rumblings of theNew YorkCitySubway (which runs aboveground for 125th StreetStation), the traffic from the highway nearby, the bustling ofthe streets ofNew York, and the constructionnoises from the nearbybuilding sites.Atnights, the screechingnoises from the metal shop and the wood shop constantly rang throughout thebuilding.Atonepoint intime, thenoise inspired me to imagine a gigantic pink elephant running through the narrow corridors of Prentis. The head and fronthalf of thebodywas seemingly anormal elephantfound in the wild. However,as I scanned myeyes further back, thebody of theanimal seemed to becomemore andmore pixelated, and small3Dblocks were clearly visibleonits back and hindlegs,as if moldedby an amateurcreator in aMinecraft game.As the elephant advanced, someblocks fellonto the floorlike water dropletsfalling from ananimal soaked in water. I rubbed myeyes and shook my head, certain that I have entered adreamat somepoint during the night. The pink elephant walked past me and wandered intoone of the many rooms thebuilding offered. I timidly peeked into the room where the pink elephant disappeared into. The pink elephant seemed to have collapsedon the floor,itsbody, both the organic front and the pixelated back, expanding and shrinkingasit sluggishly inhaled and exhaled oxygen.

After hours of staringat the pink elephant, I jumped backat a sudden startlingnoise from behind, which woke the pink elephant fromitsdeep slumber. Furious, the pink elephant stoodonitstwo pixelated hindlegs, and stompedout into the corridorsagain, thistime shaking offmore3Dblocks fromits back than whenit first arrived. The organic front seemed to start to bloat uplike a balloon for reasons unknown to me, and the pixelated back grew smaller and smaller due toits parts crumbling downon the floor. In ablink of an eye, the inflated front side split fromits pixelated rear, then with a deafeningpop, exploded into thinairlike aburst balloon. Whatwas left were the pink3Dblocks ofall sizes, scattered aroundon the corridors of Prentis Hall.


Chatori Shimizu:https://www.chatorishimizu.com/


Shanghai Philharmonic Orchestra:http://www.shphilharmonic.com/


December 7th, 2018.Shanghai,China.

Permalink |記事への反応(0) | 19:49

このエントリーをはてなブックマークに追加ツイートシェア

2024-03-01

[増田クラシック部]現代音楽を聴こう 2024.3.1

https://www.youtube.com/watch?v=roOKPeV2UCc


Piano ConcertobySimon Steen-Andersen


Performedby Nicolas Hodges, Andre de Ridder and Helsinki Symphony Orchestra,February 2021 forlive streaming.


BySimon Steen-Andersen 2014


Commissionedby Donaueschinger Musiktage


Programnote:


InPiano Concerto the perfect, classical grandpianois confronted with a battered, almost completelybroken, grandpiano in a sort of virtualdouble concerto. The soloist, Nicolas Hodges, sits across from a video doppelgänger playing the damaged instrument thathas been dropped onto a concrete floor from a height of 8 meters.


Confrontedwith the damaged,out of tunepiano wemay experience the newly tuned, classical grandpiano and symphony orchestra in a slightly differentlight. The composer insists however that thisis not just abroken instrument –itis a new, “prepared” instrument with an expanded palette of sounds andits own poetry and beauty.

Permalink |記事への反応(1) | 16:23

このエントリーをはてなブックマークに追加ツイートシェア

2024-02-27

[増田クラシック部]楽器の仕組みを知ろう 2024.2.27

Instrument: Sheng

https://www.youtube.com/watch?v=qkkA5yWrvww

Get to know theChinese sheng, an instrument whosename invokespeace,harmony and balancebetween humans,nature and theuniverse. The shenghas ahistory stretching back many centuries, andis the ancestor ofall free-reed instruments (suchas the accordion, and the free-reed stopson theorgan).It also inspirestoday’s composers, fromChinaand aroundthe world. Virtuoso sheng player Wu Wei demonstrates the versatility ofhis instrument, and how to prepare and tuneit (including where to pour the hot water in!).


Discover therest of our videoson thewoodwind section in our playlist: •Woodwind Instruments (Philharmonia Or...


CHAPTERS

00:05 - Introducing the sheng

00:39 - Parts of the sheng

03:14 - Mounting the reed (part I)

06:33 - Meaning of sheng

07:56 -Chinesemusic

13:03 - Mounting the reed (part II)

13:41 -Tuning

16:10 - Production of sound

17:49 - Hot water

19:18 - Different sizes

20:07 - Learning the sheng

Permalink |記事への反応(0) | 12:22

このエントリーをはてなブックマークに追加ツイートシェア

2024-02-18

[増田クラシック部]ゲーム音楽ピアノアレンジを聴こう 2024.2.18

SUPERMARIOTHEME, in the Styles of 6 Classical Composers

https://www.youtube.com/watch?v=O0FsrzxElrE

➡ Thankyou for supporting meon Patreon!https://www.patreon.com/nahresol

Elements ofMusicBOOK:https://www.nahresol.com/elementsofmusic

➡ Sheetmusic formusic from my videos:https://www.nahresol.com/shop


Timestamps:

00:00OriginalThemebyNintendo (Koji Kondo)

00:31 In the style of J.S.Bach

01:00 In the style ofMozart

01:31 In the style ofBeethoven

01:55 In the style of Liszt

02:23 In the style of Rachmaninoff

03:05 In the style of Gershwin


Note: I played slightly differentchromaticnotes and rhythms than inthe originalversion when I play themaintheme.


Instagram @nahresol

Twitter @nahresol

Facebook @practicenotes

Permalink |記事への反応(0) | 13:27

このエントリーをはてなブックマークに追加ツイートシェア

2024-02-16

[増田クラシック部]現代音楽を聴こう 2024.2.16

ライブ配信です

https://www.youtube.com/watch?v=-NLfxE-f5Is

cresc...

Biennale für aktuelle Musik Frankfurt RheinMain2024

Eröffnungskonzert


Gérard Grisey:

Les Espaces Acoustiques


Ensemble Modern

hr-Sinfonieorchester – Frankfurt Radio Symphony

Megumi Kasakawa, Viola

Sylvain Cambreling, Dirigent


hr-Sendesaal Frankfurt, 16. Februar2024



»Fadenspiele«. Die Bedeutung vonNetz-Werken beleuchtet das Festival »cresc...2024«. DasEröffnungskonzertdesEnsemble Moderns unddeshr-Sinfonieorchesterspräsentiert eines der monumentalen Schlüsselwerkedes20. Jahrhunderts.Mit seinem abendfüllenden Orchesterwerk »Les Espaces Acoustiques« schuf der Franzose Gérard Griseyim Zeitraum vonelf Jahren einen Zyklus, beidem jeder folgendeTeilden akustischen Raumdes vorangegangenenerweitert und vergrößert.

____________________________


»String Figures«. The significance ofnet worksis highlightedby the festival »cresc...2024«. The opening concert of theEnsemble Moderns and the Frankfurt Radio Symphonypresentsone of the monumentalkey works of the20th century. Withhis full-length orchestral work »Les Espaces Acoustiques,« Frenchman Gérard Grisey created acycleover a period ofeleven years in which each successive part expands and enlarges the acoustic space of thepreviousone.

Permalink |記事への反応(1) | 18:35

このエントリーをはてなブックマークに追加ツイートシェア

[増田クラシック部]歌詞の付けられたクラシックを聴こう 2024.2.16

ちょっと話題になってたので。

個人的には日本語歌詞が付けられているから気になるんだと思ってます

他の言語言葉が付いても意味ただちに汲み取れないので記号しかならない。

ここでは、日本語以外の歌詞があとになって付けられた例を取り上げます

POPSへのアレンジはたくさんあるので割愛

Lux Aeterna (Nimrod)

演奏:VOCES8

https://www.youtube.com/watch?v=hKgUxqXoc9M


元ネタ

題名エニグマ変奏曲より 第九変奏「ニムロッド

作曲エドワードエルガー

演奏神奈川フィルハーモニー管弦楽団

https://www.youtube.com/watch?v=vXlWxR8OAiE

威風堂々 第一

王様に「付けて💓」って言われたら断れないよね・・・


演奏BBC Symphony Orchestra

https://www.youtube.com/watch?v=R2-43p3GVTQ

AGNUS DEI

演奏:Laurens Symfonisch

https://www.youtube.com/watch?v=YVowLNuV4Zk


元ネタ

題名:弦楽のためのアダージョ

作曲サミュエル・バーバー

演奏:HAUSER

https://www.youtube.com/watch?v=Hc8gYoXkLZ4

Permalink |記事への反応(0) | 15:22

このエントリーをはてなブックマークに追加ツイートシェア

2024-02-15

[増田クラシック部]作曲家の解説を聞こう 2024.2.15

【WISH課題曲】伊藤康英氏による解説:全日本吹奏楽コンクール課題曲Ⅲ メルヘン

https://www.youtube.com/watch?v=eg6h2FHyTT0

※動画、静止画、音声の一部であっても、複製はご遠慮ください。


ーーーーー

2024年度 全日本吹奏楽コンクール課題曲Ⅲ

メルヘン(全日本吹奏楽連盟委嘱作品)

酒井格

ーーーーー


🎺出演者🎷

解説と進行:伊藤康英氏


🎥収録情報💿

全日本吹奏楽コンクール「課題曲コンサート」

2024年2月5日(月)

和光市民文化センターサンアゼリア 大ホール

映像収録 mermasa Records

打楽器提供 野中貿易株式会社


📱SNSも見てね👀

Twitter(X)🐤https://twitter.com/WISH_Wind_Orch

Facebook📘https://www.facebook.com/wishwindorch/

Instagram📷http://instagram.com/wish_wind_orchestra

Permalink |記事への反応(0) | 19:25

このエントリーをはてなブックマークに追加ツイートシェア

2024-02-13

[増田クラシック部]映画音楽も聴こう 2024.2.13

Maurice Jarre :Lawrence d'Arabie (Suite)

https://www.youtube.com/watch?v=V7JBYJWJkMM

L'Orchestre Philharmonique de RadioFrance interprètela Suite extrait delaBO du filmLawrence d'Arabie composéepar Maurice Jarre sousla direction de Bastien Stil. Extrait du concert enregistréle 2 février 2024 à l'Auditorium dela Maison dela Radioet dela Musique.

Permalink |記事への反応(0) | 23:24

このエントリーをはてなブックマークに追加ツイートシェア

2024-02-06

[増田クラシック部]スマホ4K映像も見よう 2024.2.6

https://www.youtube.com/watch?v=zJl0SD_2Ecw

4Kスマホで拡大して見る管弦楽団】N.リムスキー=コルサコフ / 「ロシア復活祭」序曲作品36

洗足学園音楽大学 Senzoku GakuenCollege ofMusic

※見たいパート自身で「ピンチアウト(拡大)」してご覧ください。

※ご視聴はスマートフォンタブレットでご視聴ください

4K推奨のため通信環境使用データ数に注意してご覧ください

公演名:管弦楽団第85回定期演奏会

公演日:2023年11月 30日(木)

指 揮:秋山 和慶

演 奏:洗足学園音楽大学管弦楽団

会 場:洗足学園前田ホール

主 催:洗足学園音楽大学大学院

Permalink |記事への反応(1) | 16:23

このエントリーをはてなブックマークに追加ツイートシェア

2024-01-30

[増田クラシック部]現代音楽も聴こう 2024.1.30

https://www.youtube.com/watch?v=ckZBkz_XC6E

Peter Eötvös : Concerto pour harpe

以下概要

Cette oeuvre (création mondiale)estune commande deRadioFrance - Rundfunkorchesterund ChöreGmbH Berlin - Orchestre dela Suisse Romande - Musikverein de Vienne -Casadasica de Porto - Orchestre Symphonique delaNHK deTokyo, dédiéeau harpiste Xavier deMaistre.


Seven,premier concerto pour violon, rendait hommageaux cosmonautes dela navetteColumbia ; DoReMi,le deuxième, étaitun retour à l’enfanceetauxpremiers apprentissagesmusicaux ; Alhambra,le troisième,unepromenade architecturale en compagnie deses interprètes : chaque concerto de Peter Eötvös possède son mondepropre. Certains titres annoncentune réinvention dudialogue entrelesolisteet l’orchestre : Replica pour alto,le bartokienCAP-KO, acronyme de Concerto for AcousticPiano,Keyboard and Orchestra,Focus poursaxophone suggérant l’usage d’unecaméra sonoreetune miseaupoint entredifférents plans. De fait,legenreest appropraux plus folles explorationsdanslethéâtre instrumental. C’estainsi quelapièce de jeunesse Kosmos a 9 offert àun cymbalum très hongrois de jouerun nouveaule en compagnie de l’orchestredans Psychokosmos. En 2023,le compositeur renoue avec l’essence même dugenre enproposant à Xavier deMaistreunsimple Concerto pour harpe.


En trois mouvements vif-lent-vif, ce concerto s’inscriraitdansle schémale plus classique,siseulementla harpe bénéficiait d’un répertoire symphoniqueaussi riche quelesautres instrumentssolistes.Si Haendel lui a offert quelquespages,Mozart asentile besoin de lui adjoindrelaflûte pour l’associer à l’orchestre.Etles effortsdes Krumpholz, Boieldieu,Piernéet Glière n’y ont rien changé :les concertos pour harpe ontleprivilège delarareté. « Allegro e felice », indique Péter Eötvös en tête dupremier mouvement.Seraitce làune joie inspiréepar son interprète Xavier deMaistre ? « Xavierest sportifetsaitdanser, voilàunaspect du portrait que j’ai fait de lui », confie Péter Eötvös, avant depréciser : « Je trouvela plupartdes concertos existants très bien écrits pour harpe,maisilsne s’aventurentguèredansles modernitésdes dernières décennies. C’est pourquoi j’aiessayé de nourrir l’écriture de harpe d’éléments plus actuels,et de l’associer àun petit orchestre. » Sur plusieurs cordes,les glissandos de harpe influencentainsi l’écriture orchestrale.


Jeuprès delatable, frappe surle bois, arrachéset harmoniques dressentun inventaire quasiillimitédes possibilités techniqueset timbres de l’instrument. De l’usage dela scordatura surunepartie du registre naissentdes couleurs inédites : abaissées d’un quart de ton, certaines cordesproduisent de délicieux frottements lorsqu’elles sonnent en mouvementsparallèles avecles cordes à « hauteur normale ».Au centre delapièce,un « hommage àRavel »rappelle quele compositeurfrançais amagnifié l’écriture dela harpe. Nonseulement avec son Introductionet Allegro, qui a inspiré Péter Eötvös,maisaussi aveclaerie deMa mère l’Oye ou encorelepremier mouvement du Concerto ensolet son extraordinairesolo d’harmoniqueset de glissandos. Peut-être Péter Eötvös,danssapropre pensée concertante,se souvient-ilaussi commentRaveldistribuaitlessoliausein de son orchestre,capable d’offrirunmagnifique contrepoint de bois àlapartie dupiano.


Au côté d’un instrument commela harpe, l’orchestre doitse réinventer.Il n’en demeurepas moins quelesoliste joue encorelepremierle. Dès l’introduction, Péter Eötvös l’invite àse livrerau cours d’unegrande cadence dontles courbes de plus en plus amplesse transformerontdans l’Allegro en lignes tournoyantes.Il lui offrirauneautre cadence à l’issue du troisième mouvement, requérant l’improvisationsans vraiment suivreles vieuxpréceptes dugenre. En effet, l’interprètene devra y recourir àaucune mélodie,aucun accordni motifantérieur.Le va-et-vient plus ou moins vifetlargedesmains surles cordesdessinerades formes fascinantes.Des mouvementsbrowniens imprévisibleset pourtantmystérieusement ordonnés, comparablesau balletdes oiseauxse resserrantetsedispersantdansles nuées d’étourneaux.


Pensez à vous abonner pour découvrir d’autres vidéosFrance Musique !

概要欄にあるとおり、NHK交響楽団も共同委嘱してるぞ

日本初演5月28日(火)のMusic Tomorrow2024だ

Permalink |記事への反応(3) | 16:27

このエントリーをはてなブックマークに追加ツイートシェア

2024-01-27

[増田クラシック部]クラシックを聴こう2024.1.17

https://www.youtube.com/watch?v=n1Puw-Gktr0

la Bartók & György Kurtág:

Miniaturen für Violine und Klavier


RobertSchumann:

Violinkonzert


György Ligeti:

Baladă șijoc – fürzwei Violinen


RobertSchumann:

3. Sinfonie (»Rheinische«)


ZoltánKodály:

TänzeausGalánta


hr-Sinfonieorchester – Frankfurt Radio Symphony

Sayaka Shoji, Violine

Constantinos Carydis, Dirigent/Klavier


Alte Oper Frankfurt, 26. Januar 2024


A program that goes againstall conventionswith thecharismaticconductor Constantinos Carydis. Thefocusison dance, and Carydis also sits downat thepiano himself. And thereis a violin concertobeyond the norm withJapanese Paganini CompetitionwinnerSayaka Shoji.

Permalink |記事への反応(1) | 14:20

このエントリーをはてなブックマークに追加ツイートシェア

 
ログインユーザー登録
ようこそ ゲスト さん
Copyright (C) 2001-2025 hatena. All Rights Reserved.

[8]ページ先頭

©2009-2025 Movatter.jp